خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثر بخشی برنامه توانمندسازی شغلی مبتنی بر الگوی مشاوره حرفه
ای چند محوری در خودکارآمدی حرفه ای و جهت گیری آینده زنان سرپرست خانوار انجام شد.
روش پژوهش، نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه گواه بود . جامعه آماری شامل
کلیه زنان سرپرست خانوار تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) شهر کرج بود. نمونه تحقیق
شامل 40 نفر از زنانی بود که شرایط و ملاکهای ورود به تحقیق را دارا بودند که بصورت تصادفی
انتخاب شدند. سپس اعضای نمونه بصورت تصادفی در دو گروه پژوهش (یک گروه گواه، یک گروه
آزمایش) جایگزین شدند. مداخله آزمایشی شامل برنامه توانمند سازی شغلی مبتنی بر الگوی چند
90 دقیقه - محوری شفیع آبادی بر روی گروه آزمایشی بصورت گروهی طی 10 جلسه جداگانه 120
ای آموزش داده شد. برای گروه گواه هیچ برنامه آموزشی اجرا نشد. پرسشنامه های خودکارآمدی
شغلی و جهت گیری آینده به عنوان ابزار پژوهش در مورد هر دو گروه قبل و بعد از اجرای متغیر
مستقل و همچنین دو ماه پس از پایان جلسات آموزشی مورد استفاده قرار گرفت در پایان اطلاعات
بدست آمده با استفاده از تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر و آزمون های تعقیبی مورد تجزیه و
تحلیل قرار گرفت . نتایج نشان داد الگوی چند محوری شفیع آبادی در افزایش خود کار آمدی حرفه
ای و جهت گیری آینده موثر بودند
(P<5%).بنابراین پیشنهاد می شود از مفاهیم بنیادی هر دو الگو بویژه الگوی چند محوری شفیع آبادی برای افزایش خود کار آمدی حرفه ای و جهت گیری
آینده زنان سرپرست خانوار استفاده شود.
ملخص الجهاز:
"علاوه برخودکارآمدی ضعیف زنان سرپرست خانوار نگاهی که این دسته از زنان نسبت به آینده دارند (جهت گیری آینده )بسیار منفی می باشد که این مسئله باعث می شود برنامه هدفمندی را 1 Femal headed households 2 Long Loeis & Fortin 3 Sani برای آینده نداشته باشند ( نارمی١ ، ٢٠٠٣ ) زنان سرپرست خانوار اغلب نسبت به آینده احساس ناامیدی می کنند و احساس می کنند برروی آنچه در زندگی شان اتفاق خواهد افتاد هیچ کنترلی ندارند هینطور آنها احساس می کنند که چیزهای خوبی در زندگی شان اتفاق نخواهد افتاد که این مسئله باعث امیدواری ضعیف و فقدان آرزوهای شغلی می شود و خرد را ناامید می کند ( فاهی ، کیثلی و پولک ٢ ، ٢٠١٥ ) همینطور نتایج تحقیق جعفری شیرازی (١٣٩٢) نشان داده است که این دسته از زنان به علت داشتن شرایط خاصی در زندگی مانند عدم دریافت بازخوردهای مثبت از طرف دیگران و نداشتن ادراک کارآمد نسبت به خود و همچنین عدم توانایی برای درگیر ساختن توانمندی های خود معمولا دارای خودکارآمدی های ضعیفی هستند و بیشتر به گذراندن شرایط فعلی زندگی شان تکیه می کنند و خیلی کم درصدد برنامه ریزی و هدف گزینی برای آینده می باشند.
جدول ٦ خلاصه نتایج تجزیه و تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر (رجوع شود به تصویر صفحه) همان طوری که نتایج مندرج در جدول٦ نشان می دهد در تحلیل واریانس چند متغیری اثر زمان (٠٧٩=ηଶ، ٠٠٠١=p، ٦٩٥٩٩=F١٨٢) معنادار است که به معنای وجود تفاوت معنادار بین نمرات خودکارآمدی حرفه ای آزمودنی ها در مراحل پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری می باشد، بدین معنی که برنامه توانمندسازی شغلی مبتنی بر الگوی چندمحوری بر خودکارآمدی حرفه ای زنان سرپرست خانوار تاثیر معناداری داشته است ."