خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش صبر بر تاب آوری نوجوانان دختر شهر ابهر انجام
شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی و از طرح پیش آزمون - پس آزمون- پیگیری با گروه کنترل بود .
نمونه پژوهش تعداد 30 نفر از دانش آموزان بودند که به روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی انتخاب و
به شیوه تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. به گروه آزمایش 8 جلسه آموزش صبر
ارائه شد و گروه کنترل هیچ مداخله ای را دریافت نکرد. ابزار سنجش پرسشنامه تاب آوری بود. داده ها
به وسیله تحلیل کوواریانس مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که آموزش صبر در افزایش
تاب آوری نوجوانان دختر موثر بود p>%1 نتایج این پژوهش می تواند در ارتقای تاب آوری افراد
موثر باشد.
ملخص الجهاز:
"واژه های کلیدی : آموزش صبر، تاب آوری و نوجوانان دختر مقدمه امروزه پرورش تاب آوری و افزایش آن در بین جوانان و نوجوانان مورد توجه زیادی است ، تـاب آوری مفهومی است که تمرکز ما را از شکست خوردن در شرایط سخت به سوی رشـد ویژگـی هـای فـردی و اجتماعی سوق می دهد(لی بن برگ١ و آنگار٢٠٠٨،٢).
اسـتفنر(٢٠١٢) در پژوهش خود نشان می دهد که برنامه های افزایش تاب آوری به نوجوانان کمک می کند تـا بـا چالشـها مواجه شوند و آنها را با موفقیت پشت سر بگذارند.
امـروزه بـومی کـردن روشـهای درمانگری امر ضروری است زیرا بین افراد و گروه هایی که در شرایط بوم شـناختی و فرهنگـی متفـاوت رشد می کنند از نظر رفتار تفاوتهای قابل توجهی مشاهده می شود وبین آنها کـه در شـرایط محیطـی و فرهنگی مشابه قرار می گیرند، مشابهت های رفتاری جلب توجه می کند(مرتضوی، ١٣٨٦).
جدول ٣: نتیجه بررسی تحلیل کوواریانس مهارتهای حل مساله بر افزایش تاب آوری دانش آموزان دبیرستانی (رجوع شود به تصویر صفحه) نتایج جدول ٣ نشان می دهد F بدست آمده برای اثر مداخله برابر با(٩/٦٦) می باشد کـه از لحـاظ آماری درسطح (٠/٠١) معنی دار است بنابراین می توان نتیجـه گرفـت کـه میـانگین دو گـروه در پـس آزمون پس از تعدیل نمره های پیش آزمون بایکدیگر تفاوت دارد.
بحث ونتیجه گیری نتیجه پژوهش نشان داد که آموزش صبر موجب افزایش تاب آوری دانش آموزان دختر می شود ایـن نتیجه با نتایج پژوهشهای ذیل همسو می باشد."