خلاصة:
هدف از پژوهش حاضر مقایسه خودکار آمدی، احساس امنیت و شوخ طبعی در زنان و مردان
دبیر شاغل در آموزش و پرورش است. روش: روش توصیفی از نوع علی مقایسهای و تعداد 200 نفر از
دبیران شهر تهران با استفاده از دو روش نمونهبرداری در دسترس و هدفمند با همتاسازی انتخاب
شدند و با استفاده از پرسشنامه باورهای خودکارآمدی کاپرارا و استکا ( 2007 )، پرسشنامه امنیت
روانی زارع و امین پور ( 1390 ) و مقیاس حس شوخ طبعی تورسون و پاول ( 1997 ) مورد آزمون قرار
T گرفتند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های تحلیل واریانس چند متغیری و آزمون استودنت استفاده شد. یافته ها: نتایج یافته ها نشان داد بین دو گروه دبیران زن و مرد در ابعاد
خودکار آمدی ادراک شده تفاوت معناداری در سطح 0/05 وجود دارد. بررسی میانگین های ابعاد خودکار آمدی دو گروه نشان داد که مردان در مدیریت عاطفه منفی میانگین بالاتری کسب نموده اند و زنان در ابعاد ابراز عاطفه مثبت و خود کار امدی همدلی ادراک شده میانگین بالاتری کسب نمو ده
اند. اما در بعد خودکارامدی اجتماعی در دو گروه، به لحاظ آماری تفاوت معنادار نبود. در مقایسه
0/ میانگین دو گروه در متغیر های احساس امنیت و شوخ طبعی نیز تفاوت معناداری در سطح 0/05
وجود دارد و در هر دو متغیر مذکور، مردان در مقایسه با زنان نمرات بالاتری کسب نموده اند. نتیجه
گیری: در مجموع یافته های این مطالعه تاکید می کنندکه زنان دبیر در محیط های اموزشی
هیجانات مثبت کمتری را نسبت به مردان تجربه می کنند.
ملخص الجهاز:
"بنابراین پژوهش حاضر با مروری بر آنچه گفته شد در پی پاسخگویی به این سوال بود که آیا در متغیرهای خودکارآمدی ، احساس امنیت و شوخ طبعی تفاوت معناداری بین زنان و مردان دبیر شاغل درآموزش و پروش وجود دارد؟ روش این مطالعه توصیفی و از نوع علی - مقایسه ای است و در آن دو گروه از جهت دارا بودن سه ویژگی خودکارآمدی ، احساس امنیت و شوخ طبعی با یکدیگر مقایسه شده اند.
نتایج تحلیل واریانس نشان داد که ترکیب متغیر وابسته (خود کار آمدی ادراک شده در مدیریت عاطفه منفی ، ابراز عاطفه مثبت ، خودکارآمدی همدلی اداراک شده ، خود کارآمدی اجتماعی ) در بین دو گروه دبیران زن و مرد به صورت معناداری متفاوت است (٠/٠١> P، ١٩١) = ٢٢٥/٤ و ١)F، ٩١٩/٠= لامبدای ویلکز، .
جدول ١ تحلیل واریانس یکراهه در مقایسه ابعاد خود کارآمدی در دبیران زن و مرد (رجوع شود به تصویر صفحه) همچنان که در جدول فوق دیده می شود، نتایج تحلیل واریانس یک راهه نشان می دهد که بین دو گروه دبیران زن و مرد در ابعاد خود کار آمدی ادراک شده در مدیریت عاطفه منفی ، ابراز عاطفه مثبت و خودکارآمدی همدلی اداراک شده ، تفاوت معناداری در سطح ٠/٠٥ وجود دارد.
(1387 بامشاهده ی یافته های پژوهش حاضر، این دیدگاه مطرح می شودکه باتوجه به اینکه زنان در هرسه متغیر مورد پژوهش دارای میانگین پایین تر از مردان بودند این نتیجه این پیش بینی را القا می کند که متغیرهای خودکارآمدی و شوخ طبعی و احساس امنیت با یکدیگر مرتبط هستند و از طرفی این سه متغیر با جنسیت افراد نیز رابطه ی معنادار دارند."