خلاصة:
هدف: آموزش ذهن شفقت ورز مطابق با ساختار درمان های شناختی رفتاری طراحی شد و سیر تاریخی این مدل درمانی در عدم بهبود هیجان های منفی در درمان شناختی رفتاری ریشه دارد. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش ذهن شفقت ورز بر تعدیل طرحواره های ناسازگار اولیه در معتادین مواد افیونی تحت درمان نگهدارنده با متادون است.
روش: این پژوهش از نوع شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون-پیگیری با گروه گواه بود. تعداد30 مرد مصرف کننده مواد (میانگین سنی=5/32 سال) به شیوه نمونه گیری در دسترس از دو مرکز ترک اعتیاد انتخاب شدند و پس از تشخیص با مصاحبه ی بالینی ساختاریافته برای اختلال های محور I در دو گروه قرار گرفتند. گروه آزمایش در دوازده جلسه گروه درمانی مبتنی بر آموزش ذهن شفقت ورز گیلبرت شرکت کردند. شرکت کنندگان به وسیله ی پرسش نامه طرحواره اولیه یانگ (فرم کوتاه) در سه مرحله پیش از شروع مداخله، جلسه پایانی و یک ماه بعد (جلسه پیگیری) ارزیابی شدند.
یافته ها: یافته های پژوهش حاضر نشان داد که نمرات در طرحواره ها به جز طرحواره های رهاشدگی/بی ثباتی، بی اعتمادی/بدرفتاری، گرفتاری، استحقاق/بزرگ منشی، معیارهای سرسختانه/عیب جویی افراطی، در گروه آزمایش کاهش یافت.
نتیجه گیری: بر اساس نتایج این مطالعه می توان گفت آموزش ذهن شفقت ورز، درمان موثری در تعدیل طرحواره های ناسازگار اولیه در معتادین مواد افیونی تحت درمان نگهدارنده با متادون است.
Objective: The compassionate mind training was designed in accordance with the structure of cognitive-behavioral therapies and the historical period of this therapeutic model is rooted in the improvement of negative emotions in cognitive-behavioral therapy. The aim of this study was to investigate the effectiveness of compassionate mind training in the adjustment of early maladaptive schemas in opiate addicts under methadone maintenance treatment.
Method: A quasi-experimental design with pre-test-post-test-follow-up control group design was used in this study. A total of 30 male substance users (mean age = 32.5 years) were selected from two addiction treatment centers by convenience sampling method and were classified into two groups after being diagnosed with axis I disorders through a structured clinical interview. The experimental group participated in twelve sessions of Gilbert's Compassionate Mind Training Group. Participants were evaluated by Yang Primary Schema Questionnaire (short form) in three stages of before intervention، final session، and one month later (follow-up session).
Results: The findings of this study indicated that the score of schemas in the experimental group decreased except for the schemes of abandonment/instability، mistrust/abuse، enmeshment، entitlement/grandiosity، and unrelenting standards/hypercriticalness.
Conclusion: Based on the results of this study، it can be concluded that the compassionate mind training is an effective treatment in adjusting the early maladaptive schemas among opiate addicts under methadone maintenance treatment.
ملخص الجهاز:
هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش ذهن شفقت ورز بر تعدیل طرحواره های ناسازگار اولیه در معتادین مواد افیونی تحت درمان نگهدارنده با متادون اســـت .
نتیجه گیری: بر اساس نتایج این مطالعه می توان گفت آموزش ذهن شفقت ورز، درمان موثری در تعدیل طرحواره های ناسازگار اولیه در معتادین مواد افیونی تحت درمان نگهدارنده با متادون است .
بنـابراین بـا توجـه بـه این کــه ســوءمصـــرف کنندگان مواد دارای طرحواره های ناســـازگار اولیه متفاوت با افراد ســـالم می باشـند و طرحواره های ناسـازگار اولیه الگوهای فکری ناسـازگار و افکار منفی و نامناسب را برای افراد به ارمغان می آورد و این که درمان شــفقت محور در پی افزایش انعطاف پذیری روان شــناختی ، ایجاد خود مهربانی زبانی و تغییر افکار منفی با اســتفاده از تکنیک های خود می باشـد، مطالعه حاضــر به شــکل نوینی تلاش می کند که تاثیر آموزش ذهن شــفقت آمیز را به عنوان یک درمان مکمل بر روی طرحواره های ناســازگار اولیه در معتادین تحت درمان با داروی متادون را در مراکز ترک اعتیاد مشخص نماید.
٢-پرســش نامه طرحواره های یانگ فرم کوتاه : این پرســش نامه ٧٥ ســئوال دارد و برای ســنجش ١٥ طرحواره ناســازگار اولیه شــناختی شــامل محرومیت هیجانی ، رهاشــدگی ، بی اعتمادی، انزوای اجتماعی ، نقص ، وابســتگی ، آســیب پذیری نســبت به ضــرر، خود تحول نیـافتـه ، اطـاعـت ، بـازداری هیجـانی ، فـداکـاری، معیارهای نامربوط ، خودکنترلی ناکافی ، اسـتحقاق و شـکسـت طراحی شـده اسـت .
با توجه به نتایج پژوهش ، درمان شــفقت محور بر روی تعدیل طرحواره های محرومیت هیجانی ، انزوای اجتماعی ، نقص ، وابســتگی ، آســیب پذیری ، اطاعت ، بازداری هیجانی ، ایثار، خویشتن داری و شکست تاثیر معنادار داشته است .