خلاصة:
ابعاد مختلف بهزیستی نه تنها در بهبود سلامت روانی موثر است، بلکه زمینه مساعدی برای شکوفایی استعدادهای نهفته افراد را فراهم می آورد. از این رو، اجرای برنامه هایی منسجم و مناسب در راستای افزایش و ارتقای سلامت روان و بهزیستی روان شناختی گروه های جمعیتی جامعه، می تواند سبب افزایش بهره روی روانی، جسمی و مادی اجتماع شود. پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی مهارت های زندگی و آموزش مبتنی بر پذیرش - تعهد بر بهزیستی روان شناختی زنان مهاجر افغانی انجام گرفت. روش تحقیق از نوع شبه آزمایشی و طرح تحقیق پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل و جامعه آماری آن کلیه زنان مجرد (18 الی 30) افغانی ساکن مجتمع خوابگاهی مهاجران تحت حمایت دفتر آیت الله آصفی در شهر قم به تعداد 110 نفر بودند. از بین این افراد تعداد 45 نفر به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند که در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل هر یک به تعداد 15 نفر جایگزین شدند. ابزار اندازه گیری شامل پرسش نامه بهزیستی روان شناختی و پرسش نامه دموگرافیک محقق ساخته بود . نتایج این پژوهش با روش کوواریانس و با نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها نشان داد که تفاوت معناداری بین نمرات کل آزمودنی ها در دو گروه آزمایشی در مقایسه با گروه گواه وجود ندارد.
ملخص الجهاز:
مقایسه اثربخشی آموزش مهارت های زندگی و آموزش پذیرش و تعهد بر بهزیستی روان شناختی زنان مهاجر تاریخ دریافت: 05/09/1395 تاریخ پذیرش: 03/10/1395 سکینه شفیعی کارشناس ارشد روان شناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک، اراک، ایران.
پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی مهارت های زندگی و آموزش مبتنی بر پذیرش - تعهد (ACT) بر بهزیستی روان شناختی زنان مهاجر افغانی انجام گرفت.
در این الگو، سلامت روان شناختی دارای اهمیت مثبت عملکردی و متشکل از شش عامل است که عبارتند از: - پذیرش خود: Self- acceptance"/ نگرش مثبت به خود، شناخت جنبه های مختلف خود که می تواند مثبت یا منفی باشد و احساس مثبت درباره گذشته خود؛ - رابطه مثبت با دیگران: Positive Relations with others"/ داشتن رابطه گرم، رضایت بخش و توام با ارتباط دیگران، توجه به سلامتی و خشنودی دیگران، احساس همدردی قوی با سایر افراد؛ - خودپیروی، مستقل و خودمختار بودن:Autonomy"/ توانایی مقاومت در برابر فشارهای اجتماعی، توانایی تنظیم رفتار از درون و ارزیابی خود با معیارهای شخصی؛ - تسلط بر محیط: Enviromental mastery"/داشتن حس غلبه و برتری بر محیط، مهار کردن ارایه پیچیده ای از فعالیت های بیرونی، استفاده مؤثر از فرصت های در دسترس، توانایی انتخاب یا ایجاد زمینه های مناسب برای نیازها و ارزش های شخصی؛ - هدفمندی در زندگی: Purpose in Life"/ داشتن هدف و جهت در زندگی، معنیدادن به زندگی در حال و گذشته، داشتن عقیده و باروری که به زندگی هدف می دهد؛ - رشد شخصی: Personal growh"/ احساس رشد ممتد داشتن، خود را در حال رشد و تحول دیدن، گشاده رو بودن برای تجارب جدید، داشتن حس تشخیص توانایی بالقوه خود.
بر این اساس، پژوهش حاضر دو شیوه پیشگیرانه را برای حفظ سلامت روان و ارتقای بهزیستی روان شناختی مورد مطالعه قرار داده است که عبارتند از: آموزش مهارت های زندگی life skills"/ و مهارت های رفتاری با رویکرد مبتنی بر پذیرش -تعهد (ACT) Acceptance and Commitment Therapy"/.