خلاصة:
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش سیاسی فضای مجازی با تاکید بر تلگرام و تاثیر آن بر آگاهی،
شناخت و مشارکت سیاسی دانشجویان (مطالعه موردی: دانشجویان واحد آیت اله آملی، بین سالهای 1395- ١٣٩٦ ) می باشد. پژوهش پیش رو، از لحاظ هدف، کاربردی و بر اساس شیوه گردآوری داده ها توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل ٣٥٠ نفر از دانشجویان گروه های مختلف
درسی کارشناسی ارشد واحد آیت اله آملی که در سال ١٣٩٦ مشغول تحصیل هستند می باشد که برای
جمع آوری دادهها، تعداد ١٨١ پرسشنامه میان. نمونه آماری که از طریق جدول کرجسی و مورگان به
صورت نمونه گیری تصادفی ساده توزیع گردید. جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته ٢٠
سوالی که از پژوهش عظیمی( ١٣٩١ ) اقتباس شده استفاده گردید. با نظر اساتید مربوطه، روائی سوال ها و آزمون ها در حد مطلوبی ارزیابی شد که ضرایب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی 0/819 پایایی مناسبی را
برای پرسشنامه نشان داد. آزمون فرضیههای پژوهش با استفاده از آزمون T گروه های مستقل و از آزمون های کلموگروف – اسمیرنف برای بررسی نرمال بودن و با به کارگیری نرم افزار SPSS انجام شد.
نتایج داده ها نشان داد، تلگرام برآگاهی وشناخت سیاسی دانشجویان واحد آیت اله آملی در سال ihd 1395- 1396 تاثیر مثبت دارد. تلگرام بر آگاهی وشناخت سیاسی دانشجویان واحد آیت اله آملی درباره
مسائل ایران و مشارکت سیاسی آنها در انتخابات و مسائل خاورمیانه بین سالهای ١٣٩٦-1395 تاثیر مثبت دارد.
ملخص الجهاز:
دانشجويان فعاليت زيادي در اين فضا (فضاي مجازي) و شرکت در شبکه هاي اجتماعي به خصوص تلگرام دارند و از جمله گروه هاي اجتماعي هستند که به دليل افزايش آگاهي سياسي به ويژه با توجه به گسترش ارتباطات در سال هاي اخير، بيشترين تاثير را از مسائل پيرامون فضاي مجازي مي پذيرند.
گسترش نفوذ رسانه هاي خارجي به ويژه اينترنت و فضاي مجازي، زمينۀ آشنايي جوانان با ارزش ها و الگوهاي رفتاري جوامع ديگر و برقراري ارتباط با دنياي خارج ، از طريق فضاي مجازي را فراهم کرده است که اين امر باعث تغيير در الگوهاي رفتاري فردي و همچنين الگوهاي رفتاري اجتماعي شده است (روحي، ١٣٩٥: ٣).
بحث و نتيجه گيري: در پژوهش حاضر نشان داده شد که تلگرام بر آگاهي و شناخت سياسي دانشجويان واحد آيت اله آملي درباره مسائل ايران و مشارکت سياسي آنها در انتخابات بين سالهاي١٣٩٦-١٣٩٥ تاثيرگذار است که با نتايج پژوهش اشتريان (١٣٩٤)، مونتن (٢٠١٥)، هرسيج (١٣٩٣) همخواني دارد.
آگاهي وشناخت سياسي دانشجويان واحد آيت اله آملي درباره مسائل ايران و مشارکت سياسي آنها در انتخابات بين سالهاي١٣٩٦- ١٣٩٥ که از تلگرام استفاده ميکنند بيشتر از گروه ديگر است .
در پژوهش حاضر نشان داده شد که تلگرام بر آگاهي و شناخت سياسي دانشجويان واحد آيت اله آملي درباره مسائل خاورميانه بين سال هاي ١٣٩٦-١٣٩٥ تاثيرگذار است .
آگاهي وشناخت سياسي دانشجويان واحد آيت اله آملي درباره مسائل خاورميانه بين سالهاي١٣٩٦-١٣٩٥ که از تلگرام استفاده ميکنند بيشتر از گروه ديگر است .
The Impact of Social Media Use of Political Participation, MA in Corporate ,Communication Aarhus University __ Gennadievich,D.