خلاصة:
هدف این پژوهش تعیین برازش مدل مفهومی نقش واسطهای تنظیمشناختی هیجان در ارتباط بین فرآیندهای ارتباطی خانواده و کمالگرایی با پرخاشگری بود. روش پژوهش توصیفی-همبستگی و جامعه آماری شامل دانشآموزان دختر دوره متوسطه دوم شهر تهران در سال 1394 بود. چهارصد و نود و هفت شرکتکننده به روش تصادفی چندمرحلهای انتخاب و پرسشنامههای پرخاشگری، فرآیندهای خانواده، کمالگرایی چندبعدی و تنظیمشناختی هیجان را تکمیل کردند. نتایج مدلیابی معادلات ساختاری نشان داد که مدل مفهومی با دادهها برازش دارد. اثر کل نگرانیافراطی و اثر غیرمستقیم آن، بواسطهی تنظیمشناختی هیجان، بر پرخاشگری معنادار بود، اما اثر مستقیم آن بر پرخاشگری معنادار نبود. اثر کل پیگردی کمال بر پرخاشگری منفی و معنادار، اما اثر مستقیم و غیرمستقیم آن معنادار نبود. اثر کل و اثر مستقیم استاندارهای فردی بر پرخاشگری مثبت و معنادار، اما اثر غیرمستقیم آن معنادار نبود. همچنین اثر کل، مستقیم و غیرمستقیم (بواسطهی تنظیم شناختی هیجان) فرآیندهای خانواده بر پرخاشگری معنادار بود. پیشنهاد میشود که روانشناسان تربیتی و روانشناسان مدرسه از مداخلات مبتنی بر هیجان برای کاهش پرخاشگری دانشآموزان دختر دورهی متوسطه استفاده کنند؛ همچنین، در آموزش خانواده بر اهمیت نقش تعاملات اعضای خانواده، اهداف واقعبینانه، و آسیبهای ناشی از نگرانی افراطی در نوجوانان دختر تاکید کنند.
ملخص الجهاز:
Ojanen,Boonmongkon,Samakkeekarom,Samoh &Cholratana 2.
Damian, Stoeber, Negru-Subtirica & Băban به وقایع استرس زا آسیب پذیرتر میشوند (بکز، دانکلـی، تیلـور، زوروف ، لوکوسـکی١، ٢٠١٥).
Beks, Dunkley, Taylor, Zuroff &Lewkowski 2.
Juliana, Soares, Pereira & Macedo 5.
Muratori, Pisano, Milone & Masi 7.
Ehring, Fischer, Schnülle, Bösterling &Tuschen-Caffier 10.
Supplee, Skuban, Shaw & Prout ٢٠٠٩).
از این رو سؤال اساسی پـژوهش حاضـر این بود که آیا الگوی مفهومی پیش بینی پرخاشـگری دختـران نوجـوان بـر اسـاس فرآینـدهای ارتباطی خانواده و کمال گرایی با میانجیگری راهبردهای مثبت و منفی تنظیم شناختی هیجان از برازش مطلوبی برخوردار است ؟ 1.
Dowdell & Santucci روش پژوهش حاضر توصیفی- همبستگی و جامعۀ آماری شامل دختران دانش آمـوز پایـۀ تحصـیلی دوم متوسطه شهر تهران در سال ١٣٩٤ به تعداد ٣٧٣٨٩ نفر بود.
بحث ونتیجه گیری یافته های این پژوهش نشان داد که الگوی تبیین پرخاشگری بر اساس کمال گرایی و فرآیندهای ارتباطی خانواده با میانجیگری راهبردهای تنظیم شناختی هیجانی مثبت و منفی پرخاشـگری را تبیین میکنند.
فرآیندهای خانواده بعد مثبت تنظیم شناختی هیجان را بـه صورت مثبت ، و پرخاشگری را به صورت منفی پیش بینی کردند.
یافته های این پژوهش نشان داد که نگرانیافراطی، به واسطۀ تنظیم شناختی هیجان در دو بعد مثبت و منفی می تواند پرخاشگری را به ترتیب در جهـت منفـی و مثبـت پـیش بینـی کنـد.
Brief report: cognitive emotion regulation strategies and psychological adjustment in adolescents with a chronic disease.