خلاصة:
المپیادهای علمی مجموعهای از رقابتهای علمی است که در سطوح متفاوت بین دانش آموزان دورههای تحصیلی
مختلف و بهصورت سالیانه برگزار میشود. هدف از مسابقات المپیاد ایجاد بستری مناسب برای شناخت و پرورش
دانش آموزان مستعد و نیز ایجاد خودباوری علمی در آنهاست. ایجاد کارگروههای تیمی, مشارکت دانش آموزان با
یکدیگر در آموزش و نیز ایجاد انگیزة پژوهشمحوری در آنها از اهداف اصلی این مسابقات است. مسابقات انتخابی
المپیاد در سطوح مقدماتی همطراز با سطح آموزش عمومی یک کشور و تقریبا منطبق بر کتابهای درسی دور
متوسطه است و در سطوح بالاتر از لحاظ مبحث. همردة کلاسهای دانشگاهی میباشد.
ملخص الجهاز:
شرکت در مسابقات المپیاد جهانی که بیش از یکصد کشور در آن شرکت میکنند و نیز امتیازات داخلی فراوانی که مدال داران المپیاد کشوری خواهند داشت، ضمن ایجاد انگیزش بالا در دانش آموزان، باعث ارتقای علمی جمع کثیری از دانش آموزان علاقهمند و مستعد در سطح کشور میشود و از این حیث در جایگاه ممتازی از نظر دستاوردهای علمی کشوری قرار دارد.
المپیادهای علمی در هندوستان از دورههای تحصیلی پایینتر آغاز میشود که این امر افزایش انگیزه دانش آموزان به مطالعه مطالب غیر از کتب درسی را بهدنبال دارد و با تعمیق مطالب علمی آموخته شده در آنها در نهایت باعث ارتقای علمی و پرورشی مناسبی در دانش آموزان میشود.
المپیادهای علمی ایران در هشت رشته (ریاضی، کامپیوتر، فیزیک، نجوم و اختر فیزیک، شیمی، زیستشناسی و ادبیات و سلولهای بنیادی) و طی سه آزمون (مرحله اول، مرحله دوم، مرحله سوم) در سطح کشور در دوره متوسطه دوم برگزار میشود.
دانش آموزانی که رشته تحصیلی آنها ریاضی فیزیک است میتوانند در هفت رشته المپیادی (ریاضی، کامپیوتر، فیزیک، نجوم و اختر فیزیک، شیمی و ادبیات و سلولهای بنیادی)ثبتنام و شرکت کنند.
کلاسهای مرحله اول المپیاد در بسیاری از مدارس سطح کشور برای دانش آموزان علاقهمند و مستعد برگزار میشود که در کسب قبولی آنها در آزمونهای مرحله اول المپیاد تأثیر بسزایی دارد.
البته برخی از دانش آموزان مستعد و تیزهوش با وجود اینکه در دورههای آموزشی یاد شده شرکت نمیکنند، با بهرهگیری از استعداد ذاتی و مطالعه مناسب نیز میتوانند در مرحله اول المپیادهای کشوری قبول شوند.