خلاصة:
طبق گزارش یونسکو، سواد رسانهای و سواد اطلاعاتی به عنوان مهارتهای اساسی حقوق بشر در قرن بیست و یک مطرح هستند و بیان میکنند که این دو مهارت، اهمیت فراوانی در قرن بیست و یکم دارند. لذا، پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان سواد رسانهای و سواد اطلاعاتی در دانشجویان دختر و پسر دانشگاه علوم پزشکی اردبیل انجام یافته است. روش پژوهش حاضر، پیمایشی - تحلیلی و از نوع کاربردی میباشد. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه اشرفی ریزی و همکاران (1392) میباشد. روایی این پرسشنامه توسط متخصصان کتابداری و علم اطلاعات و دانششناسی با 79/0 درصد مورد تایید قرار گرفت. پایایی ابزار با استفاده از آلفای کرونباخ مقدار 89/0 درصد به دست آمد. جامعه آماری این پژوهش شامل دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل بود. در این تحقیق از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای استفاده شد و حجم نمونه طبق فرمول کوکران 322 نفر به دست آمد. دادههای حاصل از پرسشنامه از طریق آمار توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی آزمون تی و آنوا مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. مهمترین نتایج حاصل از این تحلیلها نشان داد که میانگین سواد رسانهای و اطلاعاتی در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل 54/0 ± 45/3 میباشد که بالاتر از حد متوسط نسبتا مطلوب است. همچنین نتایج این تحقیق نشان داد که بین میزان سواد رسانهای و سواد اطلاعاتی با جنسیت رابطه معنیداری وجود ندارد.
ملخص الجهاز:
"پژوهشی با عنوان "بررسی تاثیر سواد اطلاعاتی کارکنان بر چابکی سازمان" توسط طبرسا، شریفی و حسینی (1395) انجام شد که نتایج این تحقیق نشان داد تاثیر تمامیمولفههای سواد اطلاعاتی اعم از: تشخیص ماهیت و وسعت اطلاعات، دسترسی موثر و کارا به اطلاعات، ارزیابی اطلاعات و منابع آنها و تلفیق اطلاعات انتخاب شده به دانش قبلی، استفاده از اطلاعات برای رسیدن به منظوری خاص و آشنایی با موارد حقوقی، بر چابکی سازمان به صورت معنیداری تاثیر مثبتی داشته اند.
نتایج یافتههای تحقیق در پاسخگویی به سوال دوم در رابطه با سطح ابعاد سواد رسانهای و اطلاعاتی در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل نشان میدهد که میانگین در سطح بعد استفاده با 508/0 ± 74/3 بیشتر از سایر ابعاد؛ یعنی دسترسی با 750/0 ± 10/3 وارزشیابی 475/0 ± 54/3 میباشد که کمترین میانگین هم در سطع بعد دسترسی مشاهده میشود.
نتایج تحقیق حاضر در رابطه با سوال سوم را میتوان در سه یافته خلاصه کرد که عبارتند از: یافتهها در رابطه با تفاوت میانگین سواد رسانهای و اطلاعاتی در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل بر حسب جنس، نشانگر سطح معنی داری (214/0) بیشتر از 05/0 = α بوده است.
در تبیین همسویی نتایج این تحقیق با تحقیقات صورت گرفته چنین میتوان بیان کرد که در عصر جدید به دلیل پیچیدگی که در جامعه وجود دارد، تعریف از نقشهای جنسیتی تغییر پیدا کرده است و شاهد هستیم که دختران در فعالیتهای علمی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی تبدیل به بازیگران موثری شدهاند، لذا تفاوتهای جنسیتی به نظر نمیرسد که در بین دانشجویان به عنوان مولفهای معنیدار در کسب مهارتهای سواد رسانهای و اطلاعاتی باشد.
org/new/en/communication-and-information/mediadevelopment/media-literacy/global-framework-on-mil-indicators/ Wilson, C."