خلاصة:
اوس و خزرج دو قبیله ساکن یثرب بودند که بنا به اذعان منابع تاریخی قبل از حضور پیامبر(ص)
در این شهر روابط خصمانهای با یکدیگر داشتند. پس از هجرت پیامبر(ص) این دو قبیله تحت یک
اصطلاح به نام انصار شناخته شدند؛ و از آن پس اقدامات این دو قبیله. بدون در نظر گرفتن سابقه
تاریخی روابط آنهاء در زمینه های مختلف در کنار یکدیگر و با نام انصار ثبت شد که همین مسئله
به خودی خود باعث به وجود آمدن خلاء های بسیاری در بررسی و تحلیل وقایع تاریخی مرتبط با
تاریخی سعی دارد عملکرد سیاسی - اجتماعی این دو قبیله را در مقابل حکومت اسلامی از ابتدا تا
رحلت پیامبر (ص)» جدا از هم و بدون در نظر گرفتن اصطلاح انصار مورد بررسی قرار دهد. نتیجه و
حاصل پژوهش حاضرء نشان دهنده همراهی بیشتر قبیله خزرج با پیامبر(ص) و حکومت اسلامی
Ows and Khazraj were two tribes living in the city of Yathrib who,
according to historical sources, had a hostile relationship with the
Prophet before the presence of the Prophet (PBUH). After the emigration
of the Prophet (pbuh), these two tribes were known under the term Ansar;
from then on, the actions of these two tribes, regardless of the historical
background of their relations, were recorded in various fields alongside
Ansar Which in itself causes many gaps in the study and analysis of
historical events associated with the early history of Islam. This research,
using descriptive-analytical method and explanation of historical data
and information, attempts to investigate the social political performance
of these two tribes in the face of Islamic government from the beginning
to the death of the Prophet, regardless of the terms of the Ansar To give
The results of this study indicate that Khazraj tribe is more closely
associated with the Prophet (PBUH) and the Islamic state towards the
Ows tribe.
ملخص الجهاز:
"از جمله این آثار عبارتند: انصار و گرایش آنان به تشیع (محرمی، 1385)، نقش انصار در جنگ های دوران امیر مؤمنان(طالقانی،1387 )، انصار و امیرمؤمنان (ع) (طالقانی،1387)، نقش انصار در جنگ های رده ( ابراهیم خراسانی پاریزی؛ احمد بادکوبه، 1389) اما آنچه که پژوهش حاضر را از پژوهش های از این دست مجزا میکند علاوه بر عنوان و دوره زمانی مورد مطالعه رویکرد این پژوهش نسبت به بررسی عملکرد انصار در قالب دو قبیله اوس و خزرج است و با در نظر گرفتن سابقه نزاع و درگیری میان آنها، در پی یافتن عملکرد سیاسی هر یک از این قبایل به صورت مجزا، از آشنایی با پیامبر(ص) تا تحولات مقارن با رحلت آن حضرت میباشد.
موسی بن عقبه و محمد بن اسحاق و ابو معشر و واقدی همین نسب را برای او نقل کردهاند و عبد الله بن محمد بن عمارة انصاری با آنان مخالف است و میگوید ابو الهیثم از اصل قبیله اوس است و نیاکان او به این شرحاند: تیهان پسر مالک پسر عمرو پسر زید پسر عمرو پسر جشم پسر حارث پسر خزرج پسر عمرو که معروف به نبیت است پسر مالک پسر اوس( ابن سعد، الطبقات الکبری ، ترجمه محمود مهدوی دامغانی، ج:4، ص:374) بن جموح، ثابت بن حذع، عمیر بن حارث، خدیج بن سلامه، معاذ بن جبل، خالد بن عمرو، عباده بن صامت، عباس بن عباده، یزید بن ثعلبه، عمرو بن حارث بن لبده، رفاعه بن عمرو، عقبه بن وهب، سعد بن عباده و منذر بن عمرو.
تمام کسانی که برای اولین بار پیامبر (ص) را ملاقات کرده، ایشان را تصدیق نمودند از قبیله خزرج بودند؛ و در دو پیمان عقبه اول و دوم نیز بیش از 80 درصد بیعت کنندگان به این قبیله تعلق داشتند و در این میان نقش قبیله اوس بسیار کم رنگ به نظر می رسد."