خلاصة:
با توجه به نقش برجسته و فزاینده دانش در اقتصاد، تجارت و فرآیندهای مدیریتی، بررسی کارآفرینی سازمانی و نقش آن در اقتصاد مقاومتی و سنجش آن بیش از پیش اهمیت یافته است. این مقاله با توجه به شرایط خاص سیاسی و اقتصادی، تحریم های ناعادلانه و خروج از اقتصاد تک محصولی، به بررسی کارآفرینی سازمانی و نقش آن در اقتصاد مقاومتی در یکی از سازمان های تولیدی معتبر استان سمنان می پردازد. تحقیق از منظر هدف، کاربردی و از منظر جمع آوری داده های تحقیق توصیفی- همبستگی تلقی می شود. برای جمع آوری داده های تحقیق از پرسشنامه ای که پژوهشگران ساخته و برای تجزیه و تحلیل داده ها از مدل یابی معادلات ساختاری و نرم افزار لیزرل بهره برداری شده است. 21 سازه بعنوان شاخص های کارآفرینی سازمانی از نگاه اقتصاد مقاومتی از سوی خبرگان شناسایی و مدل تحقیق شکل گرفت. یافته های تحقیق نشان می دهد که اقتصاد ترمیمی با 0.78 دارای بیشترین تاثیر در مدل ساختاری بوده و همچنین تمرکز بر نیروی داخلی، ریسک پذیری و مدیریت مصرف به ترتیب مهمترین زیر شاخص های تاثیرگذار مدل را دارا می باشند.
ملخص الجهاز:
این مقاله با توجه به شرایط خاص سیاسی و اقتصادی ، تحریم های ناعادلانه و خروج از اقتصاد تک محصولی، به بررسی کارآفرینی سازمانی و نقش آن در اقتصاد مقاومتی در یکی از سازمان های تولیدی معتبر استان سمنان می پردازد.
در این مقاله با نگاهی ویژه و نو، به موضوع کارآفرینی سازمانی بعنوان یکی از ارکان اقتصاد مقاومتی توجه خاص شده است .
شومپیتر٩ به نقل از ایال و انبار١٠، بر این باور است که کارآفرینی سازمانی واژه ای است که از دنیای کسب و کار نشأت گرفته و عبارت است از توانایی استفاده از ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1- Pitter Drucker 2- Crockett 3- Hisrich & Peters 4- Webber 5- Piazza-Georgi 6- Stevenson 7- Morris & Lewis 8- Dees & Starr 9- Shumpeter 10- Eyal & Inbar منابع با روش های جدید که منجر به خلق محصولات و خدمات جدید میشود(ایال و انبار، ٢٠٠٣).
مایر٥(٢٠٠٥) به صورت تجربی نشان داده است که توانایی یک مدیر برای بازنگری _____________________________________________________ 1- Jennings & Seaman 2- Kanter 3- Ireland 4- Fox 5- Mair احساسات و اندیشه های خود، دارای یک تأثیر مثبت بر روی رفتار کارآفرینانه است که درون یک بافت سازمانی نمایش داده میشود(زامپاتیکس و همکاران ١، ٢٠٠٩، ١٦٨).
_____________________________________________________ 1- Antoncic & Hisrich 2- Lee & Sukoco (رجوع شود به تصوير صفحه) منبع : (جونز١، ٢٠٠٥: ٥٠٤) اوزدمیرسی ٢(٢٠١١) معتقد است که برای سنجش کارآفرینی سازمانی میتوان ، از چهار بعد سرمایه گذاری در کسب و کار جدید٣، نوآوری ٤، خودتجدیدی ٥ و پیشگامی ٦، بهره گرفت .
در این مقاله به کارآفرینی سازمانی به عنوان یکی از اصلی ترین جنبه های رسیدن به مقوله اقتصاد مقاومتی نگریسته شده است .