خلاصة:
مقدمه: داروخانه ها از جمله مراکز خدماتی ضروری و حیاتی می باشندکه مراجعه مردم و بیماران به آنها اهمیت زیادی دارد. در ایران، بخش عظیمی از منابع بهداشتی و درمانی به منظور تهیه و تدارک داروهای مورد نیاز جامعه مصرف می شود. این مطالعه به بررسی دیدگاه مراجعان به داروخانه های شیراز در مورد سیستم دارویی داروخانه ها می پردازد.
روش پژوهش: این مطالعه به صورت پیمایش مقطعی، در سال1395 انجام شد. جامعه پژوهش مراجعه کنندگان به داروخانه های سطح شهر، داروخانه های دولتی، داروخانه هلال احمر و داروخانه ویژه بود. با استفاده از فرمول کوکران حجم نمونه 150 نفر در نظرگرفته شد. ابزار گردآوری داده ها فرم محقق ساخته بود که پایایی آن با استفاده از ضریب همبستگی88/0 و روایی آن ازطریق تایید متخصصان برآورد گردید. تجزیه وتحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS22 و آزمون های کروسکال والیس وفیشر انجام شد.
یافته ها: بر اساس آزمون کروسکال والیس بین رضایت ازداروخانه ها و نوع داروخانه (p=0.046)، بین نوع داروخانه و مدت زمان انتظار بیمار (p<0.001) و بین نوع بیماری و میزان پرداخت از جیب بیماران (p<0.001) رابطه معناداری وجودداشت. هم چنین بین میزان مشاوره دارویی توسط داروساز و نوع داروخانه و نوع بیمه و میزان پرداخت از جیب رابطه معنادار مشاهده نشد. (p>0.05)
نتیجه گیری: بنظر می رسد با استفاده از نتایج حاضر، مسئولان دانشگاه می بایست با سیاست گذاری صحیح در جهت کاهش هزینه پرداخت از جیب بیماران گام بردارند. هم چنین توجه به آموزش های عمومی در زمینه نحوه صحیح مصرف دارو و نیز توجه به برنامه های بازاریابی اجتماعی در راستای ارتقای سطح سواد سلامت و رضایت جامعه نسبت به داروخانه ها ضروری می باشد.
Introduction: Pharmacies are considered as the necessary centers for public and patients. In Iran، a great deal of health sector resources is consumed for procurement of medicines. This survey is conducted to investigate pharmaceutical system of Shiraz pharmacies from the clients` view points.
Methods: This was a cross sectional survey that was conducted in 2016. The study population includes those who refer to community pharmacies، governmental and special pharmacies. The study sample was considered 150 according toCochranformula. A researcher made form was applied for data collection which its reliability was estimated 0.88 applying Pearson Correlation and the validity was approved through experts` views. SPSS22 was used for data analysis was applying Kruskal–Wallis one-way analysis of variance and Fisher`s exact test.
Results: According to Kruskal–Wallis a significant relationship was considered between patient satisfaction and pharmacy type(p=0.046)، pharmacy type and waiting time(p<0.001) and type of illness and out of pocket(p<0.001) but there was no significant relationship between the rate of pharmaceutical consult and pharmacy type or the insurance type and out of pocket payment(p>0.05).
Conclusion: It seems that considering the present results، the university superiors must try to decrease out of pocket payment on medicines through correct policy making. At the same time، accordance with general educations about drug use and social marketing for improving health literacy they should try to increase satisfaction toward the pharmacies.
ملخص الجهاز:
"مطالعه پیمایشی وضعیت سیستم دارویی داروخانههای شهر شیراز از دیدگاه مراجعهکنندگان پیوند باستانی 1 / حسام درستی 2 / امهدیهالسادات احمدزاده 3 مقدمه: داروخانهها از جمله مراکز خدماتی ضروری و حیاتی میباشندکه مراجعه مردم و بیماران به آنها اهمیت زیادی دارد.
جامعه پژوهش بیماران مراجعهکننده به داروخانههای سطح شهر (نیمهوقت، روزانه، شبانه روزی)، داروخانههای دولتی (بیمارستانی و درمانگاهی)، داروخانه هلال احمر و داروخانه ویژه بود که برای دریافت نسخه دارویی خود به داروخانه مراجعه کرده بودند.
بحث و نتیجهگیری بر اساس یافتههای پژوهش از چالشهای مطرح شده در حوزه تامین دارویی مراجعه مکرر بیماران به داروخانهها جهت دریافت دارو و مسایل مربوط به توان پرداخت مردم جهت تامین داروی مورد نیاز بود.
بر اساس یافتههای پژوهش بیش از نیمی از مراجعهکنندگان به داروخانه بیان نمودند که داروهای مشابه جایگزین در مواردی که داروی تجویز شده وجود ندارد، برای آنها میسر نبوده است که این نشان از کمبود دارو در حوزه دارویی میباشد.
توجه به این نکته حائز اهمیت است که داروخانهها به دلیل دسترسی راحتتر و بدون مانعتر مردم (اعم از بیمار و سالم) نسبت به مطب پزشکان محل مراجعه تعداد زیادی از مردم هستند و در صورت ایجاد انگیزههای مختلف برای داروسازان این قابلیت وجود دارد که از طریق آنها اهداف ارزشمندی در کل جمعیت پیگیری شود.
Accreditation status of hospital pharmacies and their challenges of medication management: A case of south Iranian largest university.
Study the problems Related to the Handling and Delivery of Pharmaceutical Services in Hospital Pharmacy Coverage Martyr Beheshti University of Medical Sciences; Journal of Medical, 2002; 26(3): 205-15."