خلاصة:
مسئله خودآیینی هنر در زیباشناسی آدورنو از غنیترین و تاثیرگذارترین مباحث زیباشناسی معاصر است. آدورنو از یک سو از استعاره «موناد» (در معنای لایبنیتسی) برای توصیف اثر هنری خودآئین استفاده میکند و از سوی دیگر همین اثر را به مثابه کالایی مطلق معرفی میکند. این مقاله در پی بازگشایی این پرسش است: از نظر آدورنو چگونه در وضعیت سیطره مناسبات کالایی، اثر هنری خودآیین متحقق میشود؟ فهم این مسئله در نظریه زیباشناسی آدورنو در گرو فهم بنیانهای نظری فلسفه آدورنو و بالاخص نظریه دیالکتیک منفی اوست. در بخش اول این مقاله کوشش شده است با شرحی مختصر از شیوهی تفکر نا- اینهمان و نظریه دیالکتیک منفی، به عنوان اساس فلسفه آدورنو، ضرورت طرح و دفاع دیالکتیکی- تاریخی آدورنو از خودآیینی هنر استنتاج شود و در بخش دوم با شرح وجه اقتصاد سیاسی نظریه دیالکتیک منفی و همچنین توضیح منطق کالایی حاکم بر هنر نشان داده شود که اثر هنری با به نهایت رساندن منطق کالایی، مقام کالایی مطلق نمودی از خودآیینی را آشکار میکند.
The problem of Autonomy of art in Adorno’s aesthetic is one of the most valuable and impressive subjects in contemporary aesthetic. On the one hand، Adorno uses “monad” metaphor (in Leibnizian meaning) for describing autonomous art work، and، on the other hand، he introduces art work as an absolute commodity. This study wants to answer this question: according to Adorno’s idea، how autonomous art works are to be realized under the condions where commodified relation are dominated? Understanding this subject is dependent on conceiving the theoretical basis of Adorno’s philosophy and especially his negative dialectic theory. In the first part of this study I would try to prove the necessity of Adorno’s dialecticalhistorical defense of autonomy of art with a short explanation of his non- identical thinking approach and negative dialectic theory، as a basis of his philosophy. In the second part، while explaining the aspect of political economy in the theory of negative dialectic and by elucidating the dominant commodified logic in art، I would try to clarify that the art work reveals the absolute commodity to be an aspect of autonomy.