خلاصة:
کاتارسیس در اندیشه ارسطو، امری اخلاقی، در تئاتر برشت به تخلیه عاطفی-جسمی و آگاهی شناختی و در نوشتار ویگوتسکی به تضاد آگاهیبخش پیرامون تجربه زندگی تعبیر شده است. جان کیج، موسیقیدان برجسته قرن بیستم، نیز ایجاد چالش برای کنش ادراکی مخاطب و هویّت اثر در تجارب موسیقایی و پرفورمنسهایش، که اساسا از ماهیّتی کاتارتیکی برخوردارند، را هسته اصلی اندیشه هنری خود میدانست. ازاینرو، هدف پژوهش حاضر جستوجوی وجود و مفهوم تجربه کاتارسیس در آثار جان کیج است و در این راستا از روش تاریخی و توصیفی- تحلیلی و منابع کتابخانهای بهره گرفتهاست. یافتهها نشانگر سه مرحله تغییر اندیشه وی، از فاصلهگذاری به انگیزش مخاطب برای مداخله، و در نهایت، متاثر از اندیشه ذن، بخشیدن مقام هنرمند به مخاطب، بهعنوان روش ویژه خود در راستای دادن تجربه کاتارسیس به وی، است. کیج با قرار دادن مخاطب در جایگاه هنرمند، با بخشیدن مقامی رفیع به انسان، کاتارسیس را به تجربه دائمی وی در زندگی بدل میسازد.
Catharsis is construed as the moral affair in Aristotle’s thought، the emotionalsomatic discharge and cognitive awareness in Brecht’s theater and the informative conflict around the life experience in Vygotsky’s writing. John Cage، a prominent musician in the 20th century، also considers the core of his artistic thought to be the creation of a challenge for the audience’s perception in terms of the identification of musical experiences and performances. This paper aims to investigate the existence and concept of the cathartic experience in Cage’s works، and concerning this، employs a chronological and descriptive-analytical method and relies on library resources. The findings indicate three stages of changes in his thought، from distancing to motivating audience for intervention and finally، influenced by Zen، promoting the audience to the artist’s position as his own special method. In this way، Cage makes Catharsis as audience’s permanent experience in life.