خلاصة:
تکنیک اهمیت-عملکرد، گامی اساسی در تدوین برنامههای بهبود کیفیت، شناسایی ادراکات و انتظارات دریافتکنندگان خدمت و تحلیل عملکرد مؤسسات است. هدف از این پژوهش بررسی میزان عملکرد کتابخانه دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی با رویکرد تحلیل اهمیت عملکرد است. فلسفه وجودی کتابخانهها تأمین رضایت و انتظارات ذینفعان خود است بدین منظور باید بررسی شود که این مجموعه نسبت به تحقق هدف خود چگونه عمل کرده است. پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی و ازنظر شیوهی گرداوری اطلاعات پیمایشی است. ازاینرو پرسشنامهای با 30 شاخص تنظیم گردید تا میزان عملکرد کتابخانه با توجه به سه بعد تعریفشده در مدل لیبکوآل مشخص گردد. به سبب اینکه پرسشنامه مذکور محقق ساخته است همنظر اساتید همنظر خبرگان این حوزه در پرسشنامه لحاظ شده است (روایی صوری و محتوایی) درنتیجه از آزمون آلفای کرونباخ برای سنجش پایایی استفادهشده است. برای سنجش اهمیت هر شاخص از نرمافزار لیزرل استفاده بهعملآمده است و برای سنجش عملکرد نمره میانگین لحاظ شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد از میان 30 شاخص موردبررسی 21 شاخص در ربع دوم قرار دارند که نشاندهنده عملکرد خوب و مناسب کتابخانه در خصوص انتظارات ذینفعان خود است. از سوی دیگر به سبب اینکه کتابخانه به 70% درصد انتظارات و نیازهای ذینفعان خودپاسخ داده است، میتوان ادعا کرد عملکرد کلی این کتابخانه بالا بوده است. در پایان به مدیران کتابخانه پیشنهاد میشود عملکرد خود را در خصوص شاخصهایی که ذینفعان آن را مهم قلمداد کردهاند ولی کتابخانه آن شاخصها را تأمین نکرده است، ارتقا دهند.
Technique of importance- performance is an essential step in defining of quality improvement programs, defining of clients' perceptions and expectations and institutions performance analysis. The purpose of this research is to evaluate faculty of management and accountings' performance in Allameh Tabatabaei University with analysis of importance-performance approach. The reason of libraries' existence is to supply their stakeholder's satisfaction and expectations; Therefore, To be evaluated How did this institute to achieve the goal. This research is Applied and survey. So a questionnaire with 30 indexes is designed to evaluate libraries performance with using defined 3 dimensions of Libqual model. In this questionnaire, opinion of teachers and authorities in this field is considered (face and content reliability). Therefore, Alfa Cronbakh test is used to measure the reliability. LISREL software is used to measure of each index, also average number is considered for evaluation of performance. Results show 21 of 30 indexes are placed in second quarter. This represents good performance of library in relation to clients. On other hand, we can claim the performance of this library is have been high because it has provided 70% of Client’s expectation and needs. On the basis of results, we offer managers promote their performance about indexes that are considered important by clients but library have not
ملخص الجهاز:
بررسی عملکرد کتابخانه دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی با بهره گیری از روش تحلیل اهمیت -عملکرد 1 جهانیار بامداد صوفی 2 سید رضا قدرت سلیمان منصوری محمدآبادی 3 مصطفی رنجبر کبوترخانی 4 مطالعات دانش شناسی سال دوم ، شماره ٨، پاییز ٩٥، ص ١٣٣ تا ١٥١ تاریخ دریافت : ٩٤/١٢/٠٢ تاریخ پذیرش : ٩٥/٠٦/٢٤ چکیده شیوه اهمیت -عملکرد، گامی اساسی در تدوین برنامه های بهبود کیفیت ، شناسایی ادراکات و انتظارات دریافت کنندگان خدمت و تحلیل عملکرد مؤسسات است .
هدف از این پژوهش بررسی میزان عملکرد کتابخانه دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی با رویکرد تحلیل اهمیت عملکرد است .
واژگان کلیدی: تحلیل اهمیت -عملکرد (IPA)، بار عاملی، کتابخانه های دانشگاهی، دانشگاه علامه طباطبایی، مدل لایب کوآل مقدمه کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی سازمان های خدماتی هستند که هدف اصلی آن ها تحکیم پیوند دانشجویان با دانش و اطلاعات از طریق ارائه خدمات کارآمد است .
سؤال اصلی و سؤال های فرعی پژوهش از قرار زیر است : عملکرد کتابخانه دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی با رویکرد تحلیل اهمیت -عملکرد به چه صورت است ؟ سؤالات فرعی تحقیق : شاخص های کیفی کتابخانه مدیریت و حسابداری چه مواردی است ؟ 037 عملکرد این بخش از دانشگاه از دیدگاه کاربران به چه صورت است ؟ مسئولین کتابخانه جهت ارتقا سطح کیفی عملکرد کتابخانه چه اقداماتی را باید انجام دهند؟ باب الحوائجی و اسفندیاری مقدم (١٣٩٠) در پژوهشی به تحلیل اهمیت به عنوان رویکردی راهبردی برای کیفیت سنجی خدمات کتابخانه های دانشگاهی دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات تهران پرداختند.