خلاصة:
نوآوریهای مبتنی بر فعالیت را میتوان هرگونه رویة حسابداری مدیریت دانست که از مفهوم "فعالیتها" بعنوان هستة اصلی خود استفاده مینماید. این پژوهش تلاش دارد تا ضمن تبیین مفهوم نوآوریهای مبتنی بر فعالیت، عوامل تاثیرگذار بر آشنایی، پذیرش و میزان استفاده از نوآوریهای مبتنی بر فعالیت را شناسایی نماید. جامعه آماری این پژوهش شرکتهای تولیدی شهر کرمان بوده و دادههای مورد نیاز از طریق پرسشنامه محقق ساخته جمعآوری شده است. دورة زمانی انجام پژوهش تابستان 1395 بوده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها و آزمون فرضیههای پژوهش از مدل رگرسیون لجستیک باینری و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد ویژگیهای نوآوری ارتباط معناداری با آشنایی با «نوآوریهای مبتنی بر فعالیت» ندارند. از میان ویژگیهای نوآوری تنها ویژگی مزیت نسبی با پذیرش نوآوری ارتباط مثبت و معناداری دارد. از میان عوامل سازمانی تنها دو ویژگی حمایت حامیداخلی و سطح سربار با آشنایی با نوآوری و دو ویژگی حمایت مدیریت ارشد و حمایت حامیداخلی با پذیرش نوآوری ارتباط مثبت و معناداری دارند. عوامل عدم اطمینان محیطی با میزان استفاده از «نوآوری مبتنی بر فعالیت» ارتباط مثبت معناداری دارد.
Activity-based innovations can be defined as ‘any management accounting practice that uses the concept of ‘activities’ as its hard core’. This study specifies the concept of activity-based innovations and identifies the factors influencing ABI initiation، adoption and extent of use. The statistical population of this study is Kerman manufacturing companies. Required data was collected through self-made questionnaire. The research period has been the summer of 2017. Binary logistic regression model and Pearson correlation coefficient were used to test the research hypotheses. According to the research findings، there is no a meaningful relationship between innovation attributes and initiation of "activity-based innovations." Among the attributes of innovation، only the relative advantage has a positive and significant relationship with the adoption of innovation. Among the organizational factors، only two factors “top management support” and the “levels of overhead” have a positive and significant relationship with initiation of innovation as well as only two factors “top management support” and “champion support” have a positive and significant relationship with the adoption of innovation. Environmental uncertainty factors have a positive and meaningful relationship with the extent of use of "activity-based innovation".
ملخص الجهاز:
"این پژوهش از طریق تمرکز بر نوآوریهای مدیریتی و ادبیات مبتنی بر فعالیت تلاش دارد فرایند پذیرش و بکارگیری ABI را مورد مطالعه و بررسی قرار دهد.
می¬توان اهداف پژوهش حاضر را بشرح زیر خلاصه نمود: ارائة یک تعریف روشن از ABI با لحاظ نمودن مجموعه¬ای از نوآوریهای مدیریتی مرتبط با ABI بعنوان مبنایی برای بررسی میزان پذیرش نوآوریهای مبتنی بر فعالیت؛ درک فرایند پذیرش ABI در موسسات تولیدی ایرانی؛ درک این نکته که آیا بین ویژگیهای نوآوری ادراک شده (مخصوصا مزیت نسبی، بهای تمام شده، قابلیت اثبات و ردیابی) با شناخت و پذیرش ABI همخوانی و تناسبی وجود دارد یانه؛ درک این نکته که آیا بین ویژگیهای سازمانی و محیطی (مخصوصا حمایت مدیران ارشد، دفاع همه جانبه، اندازه، میزان سربار هزینه شده، تنوع و پیچیدگی محصول و ابهامات محیطی ادراک شده) با شناخت، پذیرش و میزان استفاده از ABI همخوانی و تناسبی وجود دارد یانه.
2- مبانی نظری و مروری بر پیشینة پژوهش نوآوریهای مبتنی بر فعالیت با مرور ادبیات مرتبط با پذیرش نوآوریها (برایرلی، 2008 و شوت، 2011) می¬توان دریافت تلاشهای چندانی در زمینة تبیین ماهیت ABI - بعنوان یک نوآوری مطرح در حوزة حسابداری مدیریت - صورت نگرفته است.
با توجه به نتایج پژوهش کوپر و کاپلن، فرض می¬شود بین میزان پیچیدگی و تنوع محصول با مراحل آشنایی، پذیرش و میزان استفاده از ABI رابطة مثبت وجود دارد.
The impact of demand and supply factors in the diffusion of accounting innovations: the adoption of activity-based costing in Australian manufacturing firms.
Qualitative Research in Accounting & Management, 7(4), 505-568."