خلاصة:
هدف: هدف این پژوهش تعیین رابطه توسعه تجربه یادگیری از طریق مشارکت کلاسی با نظم دهی هیجانی و اضطراب و افسردگی دانشجویان علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه رازی است.
روش شناسی: پژوهش حاضر از نوع کاربردی است و به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری شامل دانشجویان مقاطع کارشناسی و کارشناسیارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه رازی در سال تحصیلی 95-96 است که در مجموع 120 نفر می باشند. حجم نمونه بر اساس جدول مورگان 92 نفر تعیین شد. برای گردآوری داده ها از دو پرسشنامه سنجش توسعه یادگیری از طریق مشارکت و سنجش وضعیت اضطراب و افسردگی و نظم دهی هیجانی، استفاده شده است. همچنین، تجزیه و تحلیل داده های پژوهش با استفاده از آمار توصیفی و آمار استنباطی و با کمک نرمافزار آماری اس پی اس اس انجام شده است.
یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد میانگین یادگیری از طریق مشارکت کلاسی و ابعاد آن، از دیدگاه دانشجویان مورد بررسی، بیش از متوسط و در سطح مطلوب است. بیشترین فراوانی مربوط به «طبیعت درس ها و مشارکت کلاسی» (02/4) و کمترین فراوانی مربوط به «موانع مشارکت در کلاس» (84/2) است. بهطورکلی نتایج نشان داد بین مولفه های یادگیری از طریق مشارکت و اضطراب و افسردگی و نظم دهی هیجانی رابطه معناداری وجود دارد.
نتیجه گیری: یادگیری از طریق مشارکت کلاسی یکی از روش های موثر آموزشی است که در بین روش های مختلف آموزش و یادگیری، متخصصان آن را پیشنهاد میکنند. تلاش و مطالعه بیشتر دانشجویان مضطرب و افسرده منجر به بهبود عملکرد تحصیلی و افزایش یادگیری آنها میشود. بنابراین، تبدیل کلاس های درس به گروه های فعال پرسشوپاسخ به دانشجویان، فرصت مشارکت فعال و توسعه یادگیری در کلاس را خواهد داد.
ملخص الجهاز:
com"/> چکیده تاریخ ارسال : 23/3/96 _ تاریخ پذیرش : 4/5/96 هدف: هدف این پژوهش تعیین رابطه توسعه تجربه یادگیری از طریق مشارکت کلاسی با نظمدهی هیجانی و اضطراب و افسردگی دانشجویان علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه رازی است.
لذا، هدف اصلی این پژوهش تعیین رابطه توسعه تجربه یادگیری از طریق مشارکت کلاسی با نظمدهی هیجانی و اضطراب و افسردگی دانشجویان علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه رازی است.
بین توسعه تجربۀ یادگیری از طریق مشارکت کلاسی با اضطراب و افسردگی دانشجویان علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه رازی رابطه معناداری وجود دارد.
بین توسعه تجربه یادگیری از طریق مشارکت کلاسی با نظمدهی هیجانی دانشجویان علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه رازی رابطه معناداری وجود دارد.
نتایج این قسمت از پژوهش نشان میدهد اضطراب و افسردگی و نظمدهی هیجانی در دانشجویان علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه رازی، در سطح متوسط و تاحدودی بالا قرار دارد و</رجوع شود به تصویر صفحه> درصورتیکه کنترل نشود میتواند بر رفتارهای اجتماعی آنها نیز تأثیر بگذارد.
بین توسعۀ تجربۀ یادگیری از طریق مشارکت کلاسی با اضطراب و افسردگی دانشجویان علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه رازی رابطه معناداری وجود دارد.
بین توسعه تجربه یادگیری از طریق مشارکت کلاسی با نظمدهی هیجانی دانشجویان علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه رازی رابطه معناداری وجود دارد.