خلاصة:
هدف پژوهش حاضر تعیین تاثیر شناخت - درمانی مبتنی برذهن آگاهی بر راهبردهای منفی تنظیم شناختی هیجان در مبتلایان به اختلال وسواسی- جبری بود. طرح پژوهش نیمه آزمایشی و از نوع پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه مراجعان به کلینیکهای روان پزشکی تبریز بودند که تشخیص اختلال وسواسی - جبری گرفته بودند. از میان جامعه آماری 30 نفر به صورت هدفمند انتخاب شده و در دو گروه آزمایش و کنترل جای گرفتند. بیماران پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی، کرایج واسپینهاون(2002) را تکمیل کردند و پس از انتساب تصادفی گروه آزمایش و گروه کنترل، گروه آزمایش در 8 جلسه شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی شرکت کردند و پس از اتمام آن بار دیگر پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان اجرا شده و دادههای هر دو بار، جمعآوری شده و با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره تجزیه و تحلیل شدند. یافتههای پژوهش نشان داد که آموزش شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر کاهش راهبردهای منفی تنظیم شناختی هیجان (سرزنش دیگران، فاجعه انگاری و نشخوارگری) در مبتلایان به اختلال وسواسی- جبری موثر میباشد.
This study aims to investigate the effectiveness of mindfulness-based cognitive
therapy (MBCT) on reducing the negative strategies of cognitive emotion
regulation. The research design is quasi-experimental of pre-test and post-test type
with control group. The statistical population of the present study involved all
patients referring to psychiatry clinics of Tabriz who had received obsessivecompulsive
disorder diagnosis. From statistical population 30 patients were
selected using purposeful sampling method, and placed at control and experimental
groups. The Cognitive Emotion Regulation Questionnaire (CERQ) (Garnefski,
Kraaij & Spinhoven, 2002) was employed in both groups before and after attending
eight sessions of MBCT. The data were analyzed conducing MANCOVA. The
results showed that MBCT affects negative strategies of cognitive emotion
regulation. Based on the results, it can be concluded that MBCT decreases negative
strategies of cognitive emotion regulation (blaming others, catastrophizing and
rumination).
ملخص الجهاز:
یافته های پژوهش نشان داد که آموزش شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر کاهش راهبردهای منفی تنظیم شناختی هیجان (سرزنش دیگران ، فاجعه انگاری و نشخوارگری ) در مبتلایان به اختلال وسواسی - جبری مؤثر می باشد.
Keywords: MBCT, strategies of cognitive emotion regulation, obsessive- compulsive disorder مقدمه تنظیم هیجان فرایندی است که افراد از طریق آن هیجان های خود را به صورت هشیار یا ناهشیار تعدیل می کنند (بارق ١ و ویلیامز٢٠٠٧،٢،روتنبرگ ٣ و گروس ٢٠٠٣،٤) تا به طور مناسب به تقاضاهای محیطی متنوع پاسخ دهند (تامپسون ٥، ١٩٩٤ ؛کمپل -سیلس ٦ وبارلو٢٠٠٧،٧؛ کول ٨ مارتین ٩ و دنیس ٢٠٠٤،١٠ ؛ گراتز١١ ورویمر١٢، ٢٠٠٤ ؛گروس ،١٩٩٨) مفهوم کلی تنظیم شناختی هیجان دلالت بر شیوه شناختی دست کاری ورود اطلاعات فراخوانده هیجان دارد (اوکستر ١٣و گروس ، ٢٠٠٥).
(1389 1- Bargh 2- Williams 3- Rottenberg 4- Gross 5- Thompson 6- Campbell-Sills 7- Barlow 8- Cole 9- Martin 10- Dennis 11- Gratz 12- Roemer 13- Ochsner 14- Brackett 15- Salovey 16- John 17- Aldao 18- Nolen-Hoeksema 19- Schweizer 20- McLaughlin 21- Mennin 22- Farach در زندگی روزمره ، افراد همواره راهبردهای منظمی را برای تعدیل شدت و یا نوع تجارب هیجانی خود یا واقعه فراخوانده هیجان به کار می گیرند(دیاموند١ و آسپینوال ٢٠٠٣،٢؛ گروس ،١٩٩٨).
به عبارت دیگر می توان گفت ، تفاوت بین نمرات دو گروه بیان کننده این مطالب است که آموزش شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر کاهش راهبردهای منفی تنظیم شناختی هیجان (نشخوارگری ، سرزنش خود، سرزنش دیگران و فاجعه انگاری ) در مبتلایان به اختلال وسواسی - جبری تأثیر دارد.