خلاصة:
هر مجموعهای در مسیر حرکت خود به سوی کمال، با طراحی چشماندازی مطلوب، نیل به اهداف اساسی خود را دنبال میکند. در میان عناصر تشکیلدهندهی چشمانداز تربیتی جامعهی دینی، مولفههای تربیتی، به سبب جهتدهی به اهداف چشمانداز، محوریت داشته و نگارنده بر آن اهتمام دارد. پژوهش حاضر با روش توصیفی- تحلیلی و نگرشی قرآنی- روایی، برای پاسخ دادن به این سوال انجام شده است که مولفههای تربیتی چشمانداز جامعهی دینی کدامند؟ یافتههای تحقیق حاکی از این است که رشد کمالات انسانی از غایات تربیتی جامعهی دینی است و با در نظر گرفتن اصل زیربنابودن مسائل تربیتی در خلق چشمانداز جامعهی دینی به غایت این اهداف، که کارآمدی موثرتر جامعهی دینی در دنیای کنونی است، اشاره میکند. نتیجه آنکه، مهمترین مولفههای تربیتی جامعهی دینی که در طرح چشمانداز نقش محوری دارند، در ابعاد چهارگانهی: «دانایی، توانایی، زیبایی و نیکویی» تقسیم و با استناد به آیات و روایات بررسی شدهاند.
Each set moves towards perfection with a desirable perspective by designing its fundamental goals and it pursues its basic goals. Among the elements that form the educational perspective of the religious community, educational components are focused on the goals of the author due to orientation to the goals of the perspective. The current research is descriptive-analytic and Qur’anic-ritual attitude. To answer this question, “what are the educational components of the perspective of the religious community”? The findings of the research in this regard are that the growth of human perfections is one of the educational goals of the religious community. Considering the principle of underinvestment of educational issues in creating the perspective of the religious community, these goals, which are more effective, is a religious community in the current world. As a result, the most important educational components of the religious community that have a central role in the perspective of the vision are divided into four dimensions: "knowledge, ability, beauty and goodness" and based on verses and narrations, has been studied.
ملخص الجهاز:
"میان ارزشهای اخلاقی و آموزههای دینی از یکسو و اهداف تربیتی جامعهی دینی از سوی دیگر، روابط علی آشکاری وجود دارد (علمالهدی، 1384، ص258) آنگاه که انسان در چارچوب نظاممند جامعهی دینی تربیت یابد، به بالاترین غایت تربیتی که ظهور و بروز کمالات انسانی در اوست، خواهد رسید و فطرت کمالخواه او به کمال مطلوب میرسد؛ اما چنانچه کمالات انسانی در او ظهور نکنند، مؤلفههای تربیتی که در آفرینش او مدنظر بوده است، اعم از اندیشهورزی، رفتار و کردار زیبا و گفتار نیکو نیز در وجود او تجلی نمییابد.
پژوهش حاضر برای دستیابی به شبکهی نهایی تربیت دینی و طبقهبندی ابعاد آن، درصدد پاسخگویی به این پرسش است که مؤلفههای تربیتی چشمانداز جامعهی دینی کدامند؟ پیشینهی تحقیق با بررسی آثاری که دربارهی فرهنگ و مباحث پیرامون آن تدوین شده است، به دست آمد که کتب و مقالات متعددی با جهتگیریهای مختلف در این زمینه نوشته شدهاند و برخی از ابعاد موضوع را ارزیابی نمودهاند.
با توجه به بررسی آثار انجام شده در این مجال، مشخص گردید پژوهشی مدون که مشتمل بر اهداف تربیتی چشمانداز فرهنگی در جامعهی دینی منطبق با قرآن و حدیث باشد، به ثبت نرسیده است، لذا در پژوهش حاضر تلاش شده است برخی غایات و اهداف برجسته را که برگرفته از قرآن کریم و روایات معصومین (ع) هستند، بررسی و تبیین کند که در پرتو آن، نقشهای جامع با عنوان چشمانداز فرهنگی جامعهی مطلوب به منظور ارتقاء جامعهی دینی به سمت کمال و تعالی ترسیم شود و در سایهی آن، تکامل و سعادت جامعهی بشری برگرفته از جوهرهی ناب شریعت اسلامی میسر و امکانپذیر گردد."