خلاصة:
هدف کلی پژوهش حاضر بررسی و تدوین طرح نیازسنجی کوتاه و بلند مدت تحقیقات کاربردی در دستگاههای اجرایی استان قم میباشد که ابتدا مدلی با وام گرفتن از مفاهیم برنامه ریزی استراتژیک (کافمن و هرمن، 1991؛ مشایخ، بازرگان، 1374)؛ نیازسنجی پژوهشی در دستگاه آ.پ. استان قم(تمسکی، 1379) و اقتباس از متغیرهای الگوی جامع و پویای نیازسنجی برنامه درسی( فتحی واجارگاه؛ مهر محمدی، 1381) طراحی و ارائه گردید که توسط گروه ذی علاقه
ملخص الجهاز:
"(حتی الامکان دستیابی به یک پارادایم علمی مورد توافق دراین عصر ومصر) ۹- از آن جا که تنها مدیرانی می توانند ازنتایج تحقیق استفاده کنند که :الف- شفاف باشند وب- پاسخگو،وساده اندیشی است که مدیری به تنهایی شفاف باشد وپاسخگو!؟،وعمدتا در دستگاه های اجرایی، جو وفرهنگ شفاف بودن وپاسخگویی وجود ندارد؛ به ناچار قبل از اجرای هرگونه نیازسنجی پژوهشی ،لازم است گروه ذی نفوذ وذی نفع نسبت به طرح والگوی نیازسنجی پژوهشی ،نگرش مثبت پیدا نموده وبا اراده شخصی، کلاس ها وجلسات توجیهی مورد نیاز را راه اندازی نموده تا کاربست یافته ها را وظیفه خود قلمداد نمایند و بعدها به عبث راز عدم کاربست یافته ها مورد بررسی قرارنگیرد!؟ ۱۰-پیشنهاد مرتبط ترین(دارای روایی) ودقیق ترین(دارای پایایی) روش های تشخیص مساله،ازبین روش های زیر:الف- روش های غیرفعال(کنترل وارزیابی توسط سرپرستان ومدیران ،بازرسی،واقعه بحرانی،بروز شکایت وانتقاد)وب-روش های فعال(ساده کردن کارها،کنترل آماری(بهترین روش که طرح حاضر نیزبیشتردرپی تحقق آن است)،مقایسه کیفی وبه کارگیری تجربه،کنترل گلوگاه ها،کنترل مالی،کنترل زمانی،بررسی فرایند زمان انتظار،بررسی متون،شرکت دردوره های آموزشی وهمایش های علمی،پیش آگهی رویدادها) ۱۱- پیشنهاد مهم ترین معیارها ( ارتباط مستقیم با شرح وظیفه ، ذکر وسعت وشدت مساله به طور مستند، اهمیت زمانی، قابلیت اجرا، مقبولیت فرهنگی- اجتماعی- اخلاقی - سیاسی، تحلیل هزینه – فایده وتحلیل اثربخشی) جهت دریافت موضوعات پژوهشی آن گاه همه از قبل می دانند که چگونه وچه وقت وتوسط چه کسی ویا چه کسانی نتایج ویافته های تحقیق را به کاربندند."