خلاصة:
استقلال مالی دستگاه قضا ارتباط نزدیکی با نوع نظام بودجهریزی یک کشور دارد و عمدتاً بر مسئله جدایی دو قوه مجریه و قضائیه در زمینه پیشنهاد و تصویب بودجه قضایی تأکید دارد که سبب ایجاد دو الگوی قضایی و مجریهای شده است. در الگوی قضایی نقش قوه قضائیه در پیشنهاد بودجة خود مستقل و تعیینکننده است اما در الگوی دولتی، ارگانهای قوه مجریه بهطور چشمگیری در این امر دخالت دارند. در ایران علیرغم تأکید قانون اساسی بر استقلال قوه قضائیه، با توجه به نظام بودجهریزی مجریهای که بر دستگاه قضا حاکم است و به استناد اصول 52 و 126 قانون اساسی، دولت اختیار مطلق در تغییر بودجه پیشنهادی قوه قضائیه دارد که نشاندهنده عدم استقلال مالی قوه عدالتخواه کشور است. با راهکارهایی مانند تصویب قانونی مبنی بر عدم صلاحیت دولت در تغییر بودجه پیشنهادی قوه قضائیه، ارائه مستقیم بودجه پیشنهادی به پارلمان، تخصیص درصد مشخصی از بودجه کل کشور به قوه قضائیه، ایجاد بانک مستقل مدیریت منابع مالی دستگاه قضا، تغییر قانون اساسی و گنجاندن راه حلهای فوق در آن میتوان استقلال مالی دستگاه قضا را در ایران ارتقا بخشید.