خلاصة:
هدف این پژوهش، بررسی رابطه عمل به باورهای دینی و هویت اخلاقی با بهزیستی روانشناختی، با در نظر گرفتن هویت اخلاقی بهعنوان متغیر میانجی در دانشجویان دانشگاه زنجان بود. 300 نفر دانشجو از 4 دانشکده مهندسی، کشاورزی، علوم انسانی و علوم پایه دانشگاه از طریق روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات، از پرسشنامههای عمل به باورهای دینی (25سوالی)، هویت اخلاقی (10 سوالی)، که دارای دو بعد درونی و بیرونی است و بهزیستی روانشناختی ریف فرم کوتاه (18سوالی) استفاده شد. دادهها با استفاده از آزمونهای آماری ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه سلسلهمراتبی و رگرسیون تکمتغیره و آزمون سوبل و تی مستقل مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد بین عمل به باورهای دینی و هویت اخلاقی، با بهزیستی روانشناختی رابطة مستقیم و معنادار وجود دارد. همچنین هویت اخلاقی بهطور معناداری در رابطه بین عمل به باورهای دینی و بهزیستی روانشناختی، نقش میانجی ایفا میکند. همچنین تفاوت معناداری بین دانشجویان دختر و پسر از جهت عمل به باورهای دینی و هویت اخلاقی وجود داشت.
The purpose of this study was specifying the role of adherence to religious beliefs and moral identity with psychological well-being among University students. 300 students of Zanjan University participated in this study. Questionnaires were used in this study including acting to religious beliefs questionnaire، moral identity questionnaire and Scale of psychological well-being (SPWB). For the analysis of test data، Pearson's correlation coefficient، regression analysis، Sobel test and independent T-test were used. The results showed that there was a positive significant relationship between acting to religious beliefs، moral identity with psychological well-being. Hierarchical regression analysis showed that، moral identity partially mediated the influence of acting to religious beliefs on psychological well-being. The findings indicated there are significant differences in male and female students in acting to religious beliefs and moral identity.
ملخص الجهاز:
ir دریافت: 24/04/1394- پذیرش: 10/10/1394 چکیده هدف این پژوهش، بررسی رابطه عمل به باورهای دینی و هویت اخلاقی با بهزیستی روانشناختی، با در نظر گرفتن هویت اخلاقی بهعنوان متغیر میانجی در دانشجویان دانشگاه زنجان بود.
نتایج نشان داد بین عمل به باورهای دینی و هویت اخلاقی، با بهزیستی روانشناختی رابطة مستقیم و معنادار وجود دارد.
مرگان (Morgan) (2010)، در مطالعات خود دربارة رابطه بین مذهب، سلامت روانی و بهزیستی روانشناختی به این نتیجه دست یافت که مذهب تأثیرات مثبت فراوانی در زندگی افراد دارد.
نتایج پژوهش هاردی (Hardy) و همکاران (2013)، نشان داد که بین هویت اخلاقی و سلامت روانی و بهزیستی روانشناختی دانشجویان دانشگاه، رابطه مثبت و معنادار وجود دارد.
با توجه به نکات فوق، هدف اساسی این پژوهش، بررسی رابطه التزام به باورهای دینی و هویت اخلاقی با بهزیستی روانشناختی افراد است.
اطلاعات توصیفی متغیرهای عمل به باورهای دینی، هویت اخلاقی و بهزیستی روانشناختی (به تصویر صفحه مراجعه شود) برای بررسی رابطه بین عمل به باورهای دینی و هویت اخلاقی با بهزیستی روانشناختی، همبستگی متغیرهای پژوهش در جدول 2 نشان داده شده است.
همبستگی بین متغیرهای پژوهش (به تصویر صفحه مراجعه شود) همانگونه که در جدول 2 ملاحظه میشود، بین متغیرهای پژوهش یعنی عمل به باورهای دینی و هویت اخلاقی و بهزیستی روانشناختی رابطه مستقیم و معنادار به دست آمد.
روند بالا، نشان میدهد که متغیر هویت اخلاقی رابطه بین عمل به باورهای دینی و بهزیستی روانشناختی را وساطت میکند؛ اما در مورد سطح معناداری این وساطت، اطلاعاتی فراهم نمیکند.
یکی دیگر از یافتههای این پژوهش نشان داد که بین هویت اخلاقی و عمل به باورهای دینی ارتباط مستقیم وجود دارد.