خلاصة:
توسعه اقتصادی و اجتماعی سکونتگاه های روستایی کاملا مشروط به وجود زیرساخت ها و خدمات اساسی به خصوص حمل و نقل می باشد. توسعه سکونتگاه های روستایی نیز موجب توسعه بخش های مختلف اقتصادی، اجتماعی و صنعتی می شود. بنابراین در این مقاله با استفاده از روش کتابخانه ای و میدانی (پرسش نامه) به بررسی اثرات اقتصادی و اجتماعی حمل و نقل آزادراه ها خرم آباد – پل زال بر مناطق روستایی در دهستان میانکوه شرقی در شهرستان پلدختر پرداخته شده است. عملیات ساخت این آزادراه ها از سال ۱۳۸۴ در حد فاصل دو شهر خرم آباد و اندیمشک به طول ۱۰۴ آغاز شده بود و در تاریخ ۱۱ آبان ۱۳۸۹ به صورت رسمی به بهره برداری رسید. جامعه آماری تحقیق شامل خانوارهای روستایی دهستان میانکوه شرقی می باشد (514=N)، که 103 خانوار با استفاده از فرمول کوکران (تعداد 12 روستا) بعنوان نمونه انتخاب شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمون t تک نمونه ای، آزمون رتبه ای فریدمن، رگرسیون خطی و تحلیل مسیر استفاده شده است. نتایج حاصله از تجزیه و تحلیل اطلاعات بدست آمده نشان -دهنده تاثیر مثبت آزادراه بر شاخص های اقتصادی و اجتماعی در منطقه مورد مطالعه بوده، بطوری که باعث افزایش درآمد خانوارهای روستایی، افزایش میزان دسترسی خانوارها به بازار فروش برای محصولات کشاورزی، افزایش قیمت زمین های کشاورزی، افزایش دسترسی به موارد بهداشتی و آموزشی و افزایش کیفیت زندگی در روستاهای منطقه مورد مطالعه شده است.
ملخص الجهاز:
"لذا سوال اصلی تحقیق عبارت است از: احداث این آزادراه چه تاثیری بر ابعاد اقتصادی و اجتماعی زندگی خانوارهای روستایی در منطقه مورد مطالعه داشته است؟ تاکنون بسیاری از محققین آثار و پیامدهای آزادراه و حمل و نقل بر مناطق همجوار را مورد مطالعه قرار دادهاند؛ تیاسی کوک 1 (1996)، به بررسی اثرات پروژههای راهسازی از دیدگاه جامعه شناسی پرداختاند؛ پوراحمد (1390)، به بررسی تاثیر حمل و نقل بر توسعه روستایی پرداخته؛ شریفی (1390)، به بررسی تاثیر حمل و نقل بر بخشهای اقتصاد کشور از نظر تحلیل داده- ستانده پرداخته؛ کریمی و پاشازاده (1391)، به بررسی نقش حمل و نقل روستایی بر بخش کشاورزی پرداختهاند؛ فراهانی و طولابی نژاد (1394)، به بررسی اثرات احداث آزادراه بر توسعه پایدار روستایی پرداختهاند؛ همچنین، (Amekudzi et al, 2009)، به بررسی اثرات حمل و نقل در توسعه روستایی پرداختهاند؛ (Guangqing, 2010)، با رویکرد یکپارچه فضایی به بررسی نقش و تاثیرات آزادراه در تغییرات جمعیتی مناطق همجوار آن پرداختهاند؛ (Velaga et al, 2012)، با استفاده از روش بحث و مناظره گروهی به بررسی اثرات حمل و نقل در توسعه نواحی روستایی پرداختهاند؛(Rudra, 2013) ، به بررسی اثرات و نقش زیرساختهای حمل و نقل بر رشد اقتصادی در هند پرداختهاند؛ (Dargahi et al, 2014) به بررسی و تجزیه و تحلیل اقتصادی نقش آزادراه تهران- شمال در شهر چالوس پرداختهاند؛ (Yancang, Lei & Juanjuan, 2014)، با استفاده از انتروپی شانون و تاپسیس به بررسی و ارزیابی ظرفیتهای بزرگراهها و حمل و نقل در توسعه پایدار پرداختهاند؛ (Asadi et al, 2016)، به بررسی رابطه میان توسعه شبکه جادهها و تغییر کاربری زمین کشاورزی در شمال غرب ایران پرداختهاند."