خلاصة:
نویسنده ابتدا با درنگی در عدد چهل در اندیش هها و نظریه های متفکرانی از جریان
حروفیه گرفته تا ابن خلدون تا آیات و روایات، با توجه به چه لسالگی انقلاب اسلامی
و جمهوری اسلامی، متغیرات دخیل در ارزیابی کارنامه چه لساله جمهوری اسلامی را
مطرح م یکند. بدون توجه به این متغیرات هرگونه داوری در باب نتایج و عملکردهای
آن، غیرمنصفانه و شتا بزده و نامنطبق با واقعیت عینی خواهد بود. درواقع این
متغیرات را در ارزیابی هریک از مقولاتی چون آزادی، عدالت، حقوق شهروندی و
ازجمله تمد نسازی باید مدنظر قرار گیرد. در ادامه این نوشتار نگاهی کلان به پروژه
تمد نسازی در جمهوری اسلامی دارد و مسیر پیموده شده یا موفق از ی کسو و مسیر
ناپیموده و ناموفق از سوی دیگر را ب هطور اجمالی بررسی می کند.
With respect to the 40th anniversary of the Islamic Revolution، the author of this paper has contemplated on the figure 40 in the ideas and theories of such great philosophers from Horufiyeh Movement to Ibn Khaldun and to the verses and traditions to analyze the variables involved in evaluation of the four-decade performance of the Islamic Revolution. Without these variables، any judgment on the results and performance of the Islamic Revolution will be unfair، hasty and incompatible with objective reality. These variables، indeed، must be employed in evaluation of such categories as freedom، justice، civil rights، and of course civilization building. The paper، then، continues with conducting a macro-level analysis on the civilization building project in Islamic Republic of Iran and to that end، investigates the trodden path or the successful path on one hand، and the untrodden path or the unsuccessful path on the other hand.
ملخص الجهاز:
مدعاي اين نوشتار آن است که بايد عنصر مداخله گر و مزاحمت عوامل داخلي ، منطقه اي و بين المللي در داوري دستاوردها در عرصه هاي گوناگون مدنظر قرار گيرد و فراتر از آن در موضوع تمدن سازي ما با دو مسير پيموده شده و نيز ناپيموده (ناکام ) مواجه ايم .
دولت هاي موسوي ، هاشمي ، خاتمي ، احمدي نژاد و روحاني هرکدام بعد از هشت سال براي خود قطبيتي پيدا کردند و لايه اي بر لايه هاي قبلي در جمهوري اسلامي افزوده اند و جابه جايي نسلي در قاعده اجتماع و ورود نسل هاي جديد و تفاوت نسلي و يا شکاف نسلي به ويژه با توجه به تلفن هاي همراه هوشمند که به نرم افزار پيام رسان هايي چون تلگرام و جز آن مجهزند و انحصار شکل دهي به افکار عمومي را از رسانه هايي چون صداوسيما گرفتند و يا حتي آن را به حاشيه رانده اند اين مقوله نيز بر پيچيدگي کشورداري افزوده است .
توسعه «و«تمدن «سازي «در«جمهوري «اسلامي وضعيت يکي از مهم ترين آرمان هاي انقلاب اسلامي يعني تمدن سازي در چه مرحله اي است ؟ اين پرسش دومي است که در اين نوشتار با پيش فرض گرفتن مطالب پيش گفته به توليد پاسخ اوليه براي آن پرداخته مي شود.
مسلمانان ايران و جهان اسلام با چشم خود ديدند که اسلام مي تواند خود کارگزار و معمار تحولات اجتماعي باشد و به نيازهاي انسان مدرن براي منطبق سازي با دنياي مدرن با حفظ اصول و ارزش هاي اسلامي پاسخ دهد و بنابراين "تمدن سازي نوين " به اولين منزل خود با موفقيت رسيد.