خلاصة:
هدف این پژوهش، تعیین اثربخشی تئاتر درسی در افزایش مهارت های اجتماعی و یادگیری دروس پایه در دانش آموزان مقطع ابتدایی است. روش تحقیق نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بوده است. نمونه پژوهش، 63 دانش آموز دختر پایه چهارم مقطع ابتدایی شهرستان قشم است که در دو کلاس منتخب به شکل تصادفی، انتخاب شده اند و به تصادف یکی از کلاس ها برای گروه آزمایش و کلاس بعدی برای گروه شاهد در نظر گرفته شد. گروه آزمایش به مدت 10جلسه 45دقیقه ای در تئاتر درسی مشارکت داشت. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل مقیاس مهارت های اجتماعی و آزمون های املا، خواندن و ریاضیات بوده است. نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیره (مانکوا) نشان می دهد تئاتر درسی در افزایش مهارت های اجتماعی دانش آموزان دختر اثر معنی دار دارد (001/0>P). همچنین تئاتر درسی در افزایش یادگیری خواندن و نوشتن دانش آموزان دختر اثر معنی دار دارد (001/0>P)؛ اما بر یادگیری درس ریاضی اثرمعنی داری نداشت. این تحقیق نشان می دهد تئاتر درسی هم بر افزایش مهارت های اجتماعی و هم بر بهبود عملکرد درسی دانش آموزان دختر پایه چهارم ابتدایی اثربخش است.
ملخص الجهاز:
"اجرای تئاتر درسی در هر جلسه شامل سه مرحلة آمادگی، اجرا و درونپردازی و تمرین رفتاری- مشارکت- اختتام بود که در این پژوهش بیشترین زمان صرفشده برای مرحلة سوم یعنی تمرین رفتاری اختصاص داده شد که در قالب فنون تئاتر درمانی (فن آیینه، فن وارونگی نقش، فنفرافکنی در آینده، فن خودبازنمایی و خودمحققسازی، حرکات ریتمیک، پانتومیم، شخصیتسازی و بداههپردازی)، مواردی ازجمله توجه به خصوصیات اعضای گروه، مهارت در برقراری ارتباط با دیگران، مهارت در گوشدادن، همدلی با اطرافیان، برقراری ارتباط کلامی و غیرکلامی با دیگران، شناخت احساسات خویش و کنترل بهموقع آنها (کارتلج و میلبرن، ترجمه نظری نژاد، 1369) و بالاخره صحبتکردن در جمع و خواندن و نوشتن و ریاضی تمرین شد.
نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیره (MANCOVA) برای مقایسة میانگین نمرات پیشآزمون و پسآزمون گروههای آزمایش و شاهد در آزمون مهارتهای اجتماعی و دروس پایه به تصویر صفحه مراجعه شود همانطور که در جدول شمارة 2 مشاهده میشود، نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیره نشان میدهد دانشآموزانی که در جلسات تئاتر درسی آموزش دیده بودند، در مقایسه با دانشآموزان غایب، افزایش معناداری در مهارت اجتماعی مناسب، مهارت رابطه با همسالان و مهارتهای اجتماعی داشتند.
[1]- Luckett [2]- Deniz, & Ersoy [3]- Bellack, Mueser, Gingerich, Agresta, [4]- Jarkowski [5]- Pfeffer [6]- Aral, Baran, Bulut, Cimen [7]- Aral, Kandir, Can Yasar [8]- Adiguzel [9]- Dewe [10]- Reissig [11]- Kalidas [12]- Somers [13]- drama therapy [14]- Sociodrama [15]- Moreno [16]- Blatner [17]- Verriour [18]- Köksal Akyol [19]- Sawyer [20]- Rodgers & Raider-Roth [21]- Malkamäki, Iivonen & Ruismäki [22]- Cokadar, [23]- Ozdemir & Üstündağ [24]- Duatepe & Ubuz [25]- Arieli [26]- Micheal [27]- Hamamci [28]- the Matson Evaluation of Social Skills with Youngsters (MESSY) [29]- Appropriate Social Skills مراجع بلاتنر، آدام (1996).
The Effects of Using Creative Drama in Science Education on Students’ Achievements and Scientific Process Skills."