خلاصة:
هدف: فرایند ایجاد محیط های دوستدار سالمند از چالش های کلیدی سیاست گزاران است. هدف از مطالعه حاضر مقایسه دیدگاه سالمندان و مدیران نسبت به وضعیت شاخص های شهرهای دوستدار سالمند بود.
مواد و روش ها: دراین مطالعه توصیفی-تحلیلی، دیدگاه 379سالمند و 57 مدیر مقایسه شد.ابزار گرداوری داده ها پرسشنامه شاخص های شهرهای دوستدار سالمند سازمان بهداشت جهانی(2013)بود. داده ها با آمار توصیفی(میانگین، انحراف معیار، درصد فراوانی) و آزمون گاما با استفاده از SPSS نسخه 21 تحلیل شد.
یافته ها: از 379 سالمند مورد بررسی 9/ 64%(246 نفر) زن بودند. میانگین سنی سالمندان 25/ 8 ±31/ 68 (حداقل 60 و حداکثر 89 سال) بود. در 13 شاخص از 21 شاخص، اختلاف معنی داری بین دیدگاه سالمندان و مدیران وجود داشت.عمده ترین شاخص هایی که از دیدگاه سالمندان بد تا بسیار بد ارزیابی شد و اختلاف معنی داری با دیدگاه مدیران داشت شامل موارد زیر بود: وجود جایی برای دریافت اطلاعات، جهت رفع نگرانی های بهداشتی و نیازهای خدماتی سالمندان(57%سالمندان درمقابل14% مدیران )( 001/ 0=P)؛ وضعیت سیاست گزاری برای ساخت مسکن های جدید مطابق نیازهای سالمندان(57% سالمندان درمقابل 6/ 31% مدیران)( 014/ 0=P).
نتیجه گیری: تشریک مساعی بین مدیران سازمان های متولی سالمندی با سالمندان، جهت دست یابی به شاخص های شهرهای دوستدار سالمند ضروری به نظر می رسد.
Objectives The process of development of age-friendly environments is one of the key challenges of policy makers. The aim of present study was to compare the elderly people’s and managers’ views towards age-friendly city indexes.
Methods & Materials In this descriptive-analytic study, the attitudes of 379 older adults and 57 managers were compared. Data collection tool was WHO age-friendly cities indicators (2013). Data were analyzed with descriptive statistics (mean, standard deviation, frequency percentage) and gamma test using SPSS software V. 21.0.
Results Of the 379 older adults, 64.9% (246 persons) were female. The mean age of the elderly was 68.31±8.25 years (minimum 60 and maximum 89 years). There were significant differences between older adults’ and managers’ views in 13 indicators of 21 indicators. The major indicators were evaluated ‘bad to very bad” from elderly people’s views. The significant difference from the managers’ views includes availability of source of information about health concerns and service needs of older persons (57% of elderly versus 14% of managers)(P=0.001). The policy-making status to guide the planning of new housing construction with regard to elderly person’s needs (57% of elderly versus 31.6% of managers)(P=0.014).
Conclusion Collaboration of organizations’ custodian of elderly with older adults seems necessary in order to obtain the age-friendly