خلاصة:
هدف: هدف از این پژوهش، استفاده از منابع اسلامی مانند قرآن و روایات برای بازفهمی عدالت سازمانی است. عدالت، اصلی ترین دغدغه ادیان الهی بوده است. عدالت در یک سازمان به عنوان یک نظام اجتماعی می تواند در منابع اسلامی موضوع تحقیق و مطالعه قرار گیرد.
روش: روش این پژوهش، کتابخانه ای با رویکرد اکتشافی است و ابزار مورد استفاده فیش برداری بوده، بر مطالعه آیات شریف قرآن کریم متمرکز شده و برای فهم معنای آیات، در قسمت استخراج دیدگاه قرآن و احادیث، روش تفسیر موضوعی قرآن به قرآن و قرآن به احادیث و استظهار و استنباط استنطاقی متون مقدس قرآن و روایات بوده و در مواردی نادر، از تحلیل محتوا استفاده شده است.
یافته ها: از دیدگاه قرآن و روایات معتبر، عدالت سازمانی بر وحدت کامل اجزای سازمان با محوریت اوامر خداوند دلالت دارد. .
نتیجه گیری: رویکرد، سازمان عادل، سازمانی متعبد و مومن به خداوند است و ولایت انسان کامل را(که در هر عصر و زمانی شخصی از سوی خداوند تعیین می شود) می پذیرد؛ سلطه کافر ظالم را نمی پذیرد و همه رفتارهای خود را برای حاکمیت حق در چارچوب قوانین الهی انجام می دهد.
ملخص الجهاز:
"سؤال این است که: آیا برای کشور ایران اسلامی در زمان حاضر ضرورت دارد که عدالت در سازمانها بر اساس وحی توسعه یابد یا اینکه آنچه به عنوان عدالت از کتب و منابع غیراسلامی گرفته میشود، میتواند عدالت را در سازمان حاکم سازد؟ برای پاسخ به این سؤال باید از دیدگاهها و فرمایشات امام خمینی(ره) به عنوان معمار و معیار انقلاب و حضرت آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب استفاده کرد.
لذا اولا، خلاف عقل است که در جامعۀ اسلامی در صدد توسعۀ عدالت در سازمان باشند و از این گنجینۀ گرانبها استفاده نکنند؛ ثانیا، توسعۀ عدالت منوط به شناخت نیازهای واقعی بشر و جامعه بر اساس مصالح و مفاسد واقعی آنهاست و چون انسانها خود از مصالح واقعی خود آگاهی کامل ندارند و تنها خداوند و انسانهای متصل به وحی از آن آگاهند، لذا برای توسعۀ عدالت باید به سراغ وحی رفت و از ایمان به خداوند و تبعیت از دستورالعملهای شریعت اسلام استعانت جست.
البته نباید منکر زحمات گذشته شد؛ زیرا تا به حال الگوهای زیادی برای توسعۀ عدالت در سازمان مطرح شده که کارامدی آنها مورد تجربه قرار گرفته و آثار مثبتی نیز داشته است؛ ولی اولا، این الگوها هر کدام در جایگاه خود هنوز در مراحل اولیۀ تکاملند؛ ثانیا، از یک مدل نظری پذیرفته شده تبعیت نمیکنند و ثالثا، عدالت مفهومی دینی است و تعاریف دقیقی در منابع اسلامی از آن ارائه شده است که به نظر میرسد با الگوهای موجود تناسب و مطابقت نداشته باشد."