خلاصة:
زمینه و هدف: هوش اخلاقی معلمان نقش مهمی در نگرش آن ها نسبت به رعایت هنجارهای اخلاقی دارد و یکی از عوامل موثر در فرآیند کسب صلاحیت محسوب می شود. این مطالعه با هدف تعیین وضعیت هوش اخلاقی و مولفه های آن در معلمان شاغل در دبیرستان های عمومی، شهرستان بیله سوار، اردبیل، ایران انجام شده است.
مواد و روش ها: این مطالعه توصیفی ـ مقطعی روی 190 نفر از معلمان شاغل در دبیرستان های دولتی، در سال تحصیلی 95-94 انجام شد. حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان برآورد و نمونه گیری به روش تصادفی طبقه ای انجام شد. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه استاندارد هوش اخلاقیLennick و Keil استفاده شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS 21 تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها: میانگین هوش اخلاقی معلمان 0/08±4/13 محاسبه گردیده و میانگین مولفه های اصلی آن شامل درستکاری 0/08±4/15، مسوولیت پذیری 0/08±4/14، دلسوزی 0/09±4/14 و بخشش0/21±4/30 بود. از بین مولفه های هوش اخلاقی «بخشش اشتباهات خود» با میانگین 0/21±4/30 بیشترین و «راستگویی» با میانگین 0/09±3/90 کم ترین مقادیر را داشتند. همچنین آزمون تی تفاوت معنی داری را در میزان هوش اخلاقی بین مردان و زنان نشان نداد.
نتیجه گیری: نظر به سطح نسبتا مطلوب هوش اخلاقی در معلمان مورد مطالعه، پیشنهاد می گردد تا سازمان مربوطه ضمن تقویت وضعیت موجود، درجهت ارتقای مولفه راستگویی و صداقت در میان معلمان تلاش نماید. همچنین به کارگیری شیوه های تشویقی در راستای حفظ ارزش های اخلاقی و نیز برگزاری دوره های آموزشی به منظور ارتقای هوش اخلاقی معلمان توصیه می گردد.