خلاصة:
مقدمه: انگیزش، اصلی ترین عنصر شخصیت و پیشرفت انسان است که به تفاوت انگیزه دانش آموزان
در مدرسه توجه میکند. متولیان تعلیم وتربیت براین باورند، انگیزش تحصیلی در بدو ورود دانش آموزان به
آموزشگاه ها باید ایجاد کرد.
هدف: بالابردن انگیزش تحصیلی در دانش آموزان استعدادهای درخشان بود.
روش تحقیق: بررسی میدانی علل عدم انگیزش تحصیلی که از پرسشنامه هارتر پیش وپس آزمون
استفاده شد. دارای انگیزش درونی و بیرونی میباشد.
یافته ها: عدم انگیزش تحصیلی شامل مدرک تحصیلی وشغل والدین، ظرفیت پذیرش ناهماهنگ
دانشگاه ها برای دانش آموزان استعدادهای درخشان، انتظارات خانواده ها، عدم حمایت اقتصادی دولت از
دانش آموزان مزید برعلت شده است. سرانه هر دانش آموز در امارات ٨، سوئد ٣٠ هزار، ترکیه ٣، هند ٤ و
کره جنوبی ٩ برابر ایران بود.
نتایج: از مجموع ١٠٠ امتیاز انگیزش درونی و بیرونی، دانش آموزان ٩/ ١٩ درصدکسب نمودند. از مجموع
١١٦ اولیاء ٤١ درصد شغل آزاد و ٥٣ درصد شاغل، ٢٢ درصد شاغلین عدم تطابق مدرک و ١٣ درصد
نارضایتی درآمد ی داشتند. با برگزاری کلاس های اموزشی برای دانش آموزان و خانواده ها و اردوی
تفریحی در طول سال انگیزش درونی وبیرونی را به ٢/ ٣٢ درصد رساندیم. درآمد سرانه سوئد وایران در
سال ٢٠١٧ برابربود ولی جمعیت دانش آموزی ایران سه میلیون نفر بیشتر از جمعیت سوئد بود. تعداد دانش
آموزان استعدادهای درخشان ایران ١٥٠,٠٠٠ نفر میباشد که با کیفیت آموزشی استاندارهای جهانی تطابق
ندارد.
ملخص الجهاز:
يافته ها: عدم انگيزش تحصيلي شامل مدرک تحصيلي وشغل والدين ، ظرفيت پذيرش ناهماهنگ دانشگاه ها براي دانش آموزان استعدادهاي درخشان ، انتظارات خانواده ها، عدم حمايت اقتصادي دولت از دانش آموزان مزيد برعلت شده است .
با وصف موضوع متوجه شديم عوامل گوناگوني از جمله درآمداقتصاد خانواده ها، نابرابري تعادل اقتصادي در ايران ، عدم تخصيص سرانه دانش آموزي مثمر ثمر، عدم تامين شغلي آينده دانش ٧٠ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال سوم ، شماره سي ام ، تابستان ١٣٩٧ * * * * * آموزان ، عدم حمايت خانواده ها، عملکرد معلمان وآموزش وپرورش مزيد برعلت عدم انگيزش تحصيلي شده است .
با تحقيق لگوليت همخواني داشت به علت نداشتن سرانه متعادل آموزشي براي دانش آموزان وامکانات آموزشي و اقتصاد خانواده ها وآينده شغلي انگيزش تحصيلي در استعدادهاي درخشان ايران کمتر از دانش آموزان کشورهاي فنلاند، ٧٤ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال سوم ، شماره سي ام ، تابستان ١٣٩٧ * * * * * سوئد، ژاپن ، کره جنوبي، آمريکا، نروژ، دانمارک، ترکيه ، مالزي، ايتالياو امارات ميباشد.
Achievement goals in the classroom, students, learning strategies and Motivation processes, Journal of Educational psychology, 13 , 260-267.
The Classroom Social Environment and Changes in Adolescents' Motivation and Engagement During Middle School.
Social Relationships and Motivation in Middle] 8[ School: The Role of Parents, Teachers and Peers.
نحوه برقراري انگيزش تحصيلي در دانش آموزان استعدادهاي درخشان / ٧٧ [17]-Harter, S.