خلاصة:
غرب برای دست یابی به اهداف خویش در جهان اسلام از هر ابزار و شیوه ای بهره
می گیرد و بعد از شکست شیوه سخت افزاری، امریکا به سمت و سوی نفوذ و رخنه
فرهنگی سوق یافت تا با استفاده از شگردهای فرهنگی بتوانند منافع ملی خود را تامین
کنند. این موضوع در تاریخ سیاسی ایران هم قابل رویت است تا جایی که ایالات متحده
امریکا برای کسب منفعت های بیشتر اقتصادی و سیاسی در ایران، به سمت و سوی نفوذ
فرهنگی در ایران گام برداشت. یکی از مهم ترین نهادها و ارگان هایی که امریکا سعی
در استحاله فرهنگی آن داشت، نهادهای آموزشی ایران بودند؛ زیرا این نهادها ارتباط
مستقیمی با پرورش نیروی انسانی متعهد و متخصص در هر کشوری دارند و دگردیسی
در فعالیت آنها می تواند امنیت ملی کشورها را مورد تهدید قرار دهد. سفارت امر کیا در
ایران، تمام تلاش خود را برای نفوذ در مدارس و دانشگاه ها نمود و با توجه به اهمیت
بازخوانی این مسئله، مقاله حاضر در پی پاسخگویی به این سوال است: بر اساس اسناد
لانه جاسوسی، سفارت امریکا با چه شیوه و ابزاری در نهادهای آموزشی ایران (مدارس و
دانشگاهها) نفوذ فرهنگی نمود؟ مداقه در اسناد سفارت امر کیا نشان م یدهد که آنها در
ایران سعی داشتند با شیوه هایی نظیر: آموزش زبان انگلیسی، ترویج سبک زندگی غربی،
رواج اندیشه های لیبرالیستی، تحول در آرمان ها و ارزش های ملی و دینی، تبادلات علمی
و جذب دانشجویان و دانش آموزان ایرانی، تخلیه اطلاعاتی معلمین و اساتید دانشگاه ها،
همکاری با شخصیت های مخالف نظام در نهادهای تربیتی و آموزشی، افزایش دبیران
غربی در مدارس ایرانی، برگزاری مهمان یهای غیرمتعارف برای تاثیرگذاری بر معلمان،
نفاق در نهادهای آموزشی، کنشگری نهاد فرهنگی فولبرایت، پخش فیلم های غربی
و تقویت رادیو صدای امریکا، ایجاد انشقاق در نهادهای علمی و... بر اثر بخشی نفوذ
فرهنگی خود بیفزاید.
ملخص الجهاز:
سفارت امريکا در ايران ، تمام تلاش خود را براي نفوذ در مدارس و دانشگاه ها نمود و با توجه به اهميت بازخواني اين مسئله ، مقاله حاضر در پي پاسخگويي به اين سؤال است : بر اساس اسناد لانه جاسوسي ، سفارت امريکا با چه شيوه و ابزاري در نهادهاي آموزشي ايران (مدارس و دانشگاه ها) نفوذ فرهنگي نمود؟ مداقه در اسناد سفارت امريکا نشان مي دهد که آنها در ايران سعي داشتند با شيوه هايي نظير: آموزش زبان انگليسي ، ترويج سبک زندگي غربي ، رواج انديشه هاي ليبراليستي ، تحول در آرمان ها و ارزش هاي ملي و ديني ، تبادلات علمي و جذب دانشجويان و دانش آموزان ايراني ، تخليه اطلاعاتي معلمين و اساتيد دانشگاه ها، همکاري با شخصيت هاي مخالف نظام در نهادهاي تربيتي و آموزشي ، افزايش دبيران غربي در مدارس ايراني ، برگزاري مهماني هاي غيرمتعارف براي تأثيرگذاري بر معلمان ، نفاق در نهادهاي آموزشي ، کنشگري نهاد فرهنگي فولبرايت ، پخش فيلم هاي غربي و تقويت راديو صداي امريکا، ايجاد انشقاق در نهادهاي علمي و...
در طراحي نفوذ، دشمن به اطلاعاتي شوند و به صورت متناوب توسط مأموران صورت دوست جلوه مي کند و سياسي در مورد مسائل مدارس و آموزش عمومي شان حقيقت را به شکل باطل و باطل پرسش هايي انجام شود تا دامنه اطلاعاتي امريکا از را در لباس حق نشان مي دهد و وضعيت مدارس و دانشگاه هاي ايران ارتقا يابد: از نقاطي که مردم قدرت تحليل دانشجويان مبادله اي ، معلمين ، ندارند، ضربه مي زند مبلغين مذهبي و غيره که براي مدتي در ايران زندگي مي کنند، بايستي که به طور متناوب بر يک اساس برگزيده (منتخب ) درباره اطلاعاتي که از طريق فعاليت هاي عاديشان کسب مي کنند، مورد سؤال و پرسش قرار گيرند.