خلاصة:
امروزه بسیاری از کسبوکارها اعم از خصوصی، دولتی، انتفاعی، خیریه و مؤسسات آموزشی و پژوهشی بهواسطه مزایای موجود در امر برونسپاری، استراتژی برونسپاری را در تمامی ابعاد سازمانی جزو اهداف کلان خود قرار دادهاند. تصمیمات برونسپاری یکی از موضوعات راهبردی سازمانهاست. مدیران همواره میکوشند تا از مدلهای تصمیم-گیری برونسپاری استفاده کنند؛ اما در عمل با مسایل و موضوعات مفهومی متنوعی روبهرو هستند. هم مدیران و هم مشاوران آنان سعی در شناسایی این مسایل دارند تا بتواند به گونهای موثرتر از برونسپاری استفاده کنند که وجود الگو و مدلی برای راهنمایی، میتواند بسیار مناسب و کارا باشد. بر این اساس، محققان با هدف شناسایی و دستهبندی معیارهای موثر بر تصمیمگیری برونسپاری و ارایه یک الگو در سازمانها و بهطور خاص در شرکت صنایع اُپتیک اصفهان، با استفاده از روش تحقیق آمیخته اکتشافی (استفاده از روش کیفی تحلیل محتوای کیفی در بخش اول و استفاده از روش کمی پیمایشی و توزیع 10 پرسشنامه بین کارشناسان باتجربه و تجزیه و تحلیل آن با استفاده از روش غربالگری فازی در بخش دوم)، سعی در تحقق این هدف دارند. نتایج این پژوهش نشان میدهد که تصمیمگیری برای برونسپاری فعالیتها در سازمانها، حاصلِ گذار از سه مرحله است. در مرحلهی نخست، مدیران این صنایع باید از انگیزانندهها و بازدارندههای برونسپاری(محرکهای برونسپاری) مطلع شوند، در مرحله دوم، سازمان باید از قابلیت فعالیت برای برونسپاری اطمینان حاصل نمایند و در مرحله آخر، سازمان باید از شرایط محیطی که شامل شرایط سیاسی و قانونی، شرایط تامینکنندگان و توانمندی سازمان در برونسپاری فعالیتها است، آگاهی پیدا کنند.
ملخص الجهاز:
طراحی الگوی عوامل موثر بر تصمیم گیری جهت برونسپاری فعالیت ها (مورد مطالعه : شرکت صنایع اپتیک اصفهان) ( تاریخ دریافت : ٩٤/٠١/٢٩ تاریخ پذیرش: ١٣٩٤/٠٩/١١ ) مسلم باقری ١ *، ابوالقاسم ابراهیمی ٢ ، مهرداد کیانی 3 چکیده امروزه بسیاری از کسب وکارها اعم از خصوصی، دولتی، انتفاعی، خیریه و مؤسسات آموزشی و پژوهشی به واسطه مزایای موجود در امـر برونسپاری، استراتژی برونسپاری را در تمامی ابعاد سازمانی جزو اهداف کلان خود قـرار دادهانـد.
بر این اساس، محقق بر اساس این آسیب شناسی اقدام به تعریف این مساله به عنوان پژوهش خود نموده است و سعی میشود با یک بررسی جامع و با استفاده از ترکیب روشهای کیفی و کمی، به شناسایی و دسته بندی عوامل موثر بر تصمیم گیری برای برونسپاری فعالیت ها در یکی از زیر مجموعه های صنایع الکترونیک ایران (شرکت صنایع اپتیک اصفهان) پرداخته شود و در نهایت الگویی طراحی گردد که این صنایع بتوانند به کمک آن مخاطرات احتمالی که ممکن است پیامد این نوع تصمیمات راهبردی باشد را کاهش و مزایای آن را افزایش دهند.
تجادر و همکاران (٢٠١٤)، در پژوهشی با عنوان «تصمیم گیری برای برونسپاری سطح شرکت : یک مدل فرآیند تحلیل شبکه ای تحت ١ Pandey and Bansal ٢ Benoit, Rivard and Party ٣ Wang and Yang ٤ Dias Ferreira and Barbin Laurindo ٥ Lee and Walsh کارت امتیازی متوازن»، کارت امتیازی متوازن و روش فرآیند تحلیل شبکه ای را برای ساختن یک مدل منسجم تصمیم گیری در خصوص استراتژی برونسپاری فن آوری اطلاعات سطح شرکت را با یکدیگر ترکیب میکند.
در این پژوهش از فرآیند تحلیل شبکه ای برای اولویت بندی شاخص های موثر بر تصمیم گیری برون - سپاری استفاده شده است .