خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش راهبردهای کمکخواهی در افزایش سازگاری تحصیلی دختران انجام شد. برای بررسی این پژوهش از پکیچ آموزش راهبردهای کمکخواهی و پرسشنامه سازگاری تحصیلی استفاده شد. تعداد 40 نفر از آزمودنیها انتخاب شده و بعد از اخذ رضایتنامه اخلاقی به دو گروه 20 نفره آزمایش و کنترل تقسیم شدند. ابتدا ابزارهای پژوهش به عنوان پیش آزمون از هر دو گروه به عمل آمد. گروه آزمایش 10 جلسه آموزش کمکخواهی دریافت کردند. سپس بعد از پایان 10 جلسه مجدداً ابزارهای پژوهش به عنوان پس آزمون به عمل آمدند. نتایج نشان داد که آموزش کمکخواهی بر سازگاری تحصیلی تاثیر معناداری دارد. به نحوی که آموزش راهبردهای کمکخواهی باعث افزایش سازگاری تحصیلی میشود.
The purpose of this study was to investigate the effectiveness of helping strategies training in increasing girls' academic compatibility. To investigate this research, the Patch of Helping Educational Strategies and Educational Adjustment Questionnaire were used. A total of 40 subjects were selected and assigned to two experimental and control groups of 20 subjects after obtaining moral consent. First, the research tools were performed as a pretest from both groups. The experimental group received 10 training sessions. Then, after the end of 10 sessions, the instruments were re-evaluated as a post-test. The results showed that, helping education has a significant effect on academic compatibility. In this way, the teaching of helping strategies will increase academic compatibility.
ملخص الجهاز:
کمک خواهی، سازگاری تحصیلی، تبریز، دختر مقدمه روند فعالیت های تحصیلی دانش آموزان در فضاهای آموزشی و محیط های خارج از مدرسه ، تحت تاثیر عوامل متنوعی بوده که برخی از این عوامل در شکل گیری تنیدگیهای روان شناختی و سازگاریهای تحصیلی مداوم نقش به سزایی ایفا میکنند و موجب کاهش انگیزش و عملکرد تحصیلی فراگیران شده ١.
در این راستا، مطالعات (زارعی، میرهاشمی و پاشا شریفی، ١٣٩١)، نشان میدهد که سالیانه بخشی از دانش آموزان به دلیل ابتلا به عدم سازگاری تحصیلی از رسیدن به هدف های آموزشی باز میمانند و تعداد قابل توجهی از آن ها در فرایند تحصیل به انواع مشکلات روان شناختی، گوارشی و خواب ، سوء تغذیه و سردردهای مزمن و کاهش وزن ، اختلالات خوردن و مشکلات سازگاری مبتلا میشوند به نحوی که در اغلب موارد به مداخلات روان شناختی و پزشکی نیاز پیدا میکنند.
از این رو، الون ، مک لرن ، رول و کودینکر٥(٢٠٠٦)، بیان میکند که یکی از مداخلات ممکن در این موقعیت ها، زمینه سازی برای شکل گیری رفتار کمک خواهی است که این توان مندی باعث می شود که فرد در موقعیت های مشکل و اضطراری بتواند به طرح مشکل پرداخته و از دیگران (سایر دانش آموزان و معلمان ) حمایت های تحصیلی و عاطفی لازم را دریافت کنند.
Aleven, McLaren, Roll& Koedinger مهمی از سازگاریهای تحصیلی دانش آموزان از فقدان سایر مهارت های زندگی تحصیلی بالاخص مهارت های کمک خواهی ناشی میشود.
Differential Profiles of Students Identified by Their Teacher as Having Avoidant, Appropriate, or Dependent Help Seeking Tendencies in the Classroom, Journal of Educational Psychology.