خلاصة:
اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﺎ ﻫﺪف ﺑﺮرﺳﯽ اﺛﺮ ﺗﻌﺪﯾﻠﯽ ﺑﺎر ﻫﯿﺠﺎﻧﯽ در راﺑﻄﻪ ﺑﯿﻦ ﻓﺸﺎر ﮐﺎری و ﭘﺮﺧﺎﺷﮕﺮی ﻓﯿﺰﯾﮑﯽ و روانﺷﻨﺎﺧﺘﯽ در ﻣﺤﯿﻂ ﮐﺎر اﻧﺠﺎم ﺷﺪ. ﻃﺮح ﭘﮋوﻫﺶ از ﻧﻮع راﺑﻄﻪای ﺑﻮد و ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری ﭘﮋوﻫﺶ ﺷﺎﻣﻞ ﮐﻠﯿﻪ ﮐﺎرﮐﻨﺎن ﺷﺮﮐﺖ ﭘﻠﯽ اﮐﺮﯾﻞ اﯾﺮان ﺑﻮدﻧﺪ ﮐﻪ از ﻃﺮﯾﻖ ﻧﻤﻮﻧﻪﮔﯿﺮی در دﺳﺘﺮس، 279 ﻧﻔﺮ از ﻣﯿﺎن آنﻫﺎ اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪﻧﺪ. اﺑﺰارﻫﺎی اﺳﺘﻔﺎدهﺷﺪه ﺷﺎﻣﻞ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﻓﺸﺎر ﮐﺎری )وان وﻟﺪﻫﻮون و ﻣﯿﺠﻤﻦ، 1994، وان وﻟﺪﻫﻮون و ﻫﻤﮑﺎران، 2005(، ﻣﻘﯿﺎس ﺑﺎر ﻫﯿﺠﺎﻧﯽ )وان وﻟﺪﻫﻮون، 1994( و ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﭘﺮﺧﺎﺷﮕﺮی ﻓﯿﺰﯾﮑﯽ و روانﺷﻨﺎﺧﺘﯽ ﻣﻨﺎرد و ﻫﻤﮑﺎران، 2011( ﺑﻮد. دادهﻫﺎ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از رﮔﺮﺳﯿﻮن ﺳﻠﺴﻠﻪﻣﺮاﺗﺒﯽ و ﺗﺤﻠﯿﻞ ﺗﻌﺪﯾﻠﯽ ﻣﻮرد ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺖ. ﻧﺘﺎﯾﺞ ﻧﺸﺎن داد زﻣﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﮐﺎرﮐﻨﺎن دارای ﺑﺎر ﻫﯿﺠﺎﻧﯽ ﺑﺎﻻﯾﯽ ﻫﺴﺘﻨﺪ، ﭘﺮﺧﺎﺷﮕﺮی ﻓﯿﺰﯾﮑﯽ و روانﺷﻨﺎﺧﺘﯽ آنﻫﺎ اﻓﺰاﯾﺶ ﻣﯽﯾﺎﺑﺪ. ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ اﺛﺮ ﺗﻌﺪﯾﻠﯽ ﺑﺎر ﻫﯿﺠﺎﻧﯽ در راﺑﻄﻪ ﺑﯿﻦ ﻓﺸﺎر ﮐﺎری و ﭘﺮﺧﺎﺷﮕﺮی ﻓﯿﺰﯾﮑﯽ و روانﺷﻨﺎﺧﺘﯽ در ﻣﺤﯿﻂ ﮐﺎر، ﺗﺄﯾﯿﺪ ﮔﺮدﯾﺪ )0/01<P(. ﺑﺮ اﺳﺎس ﯾﺎﻓﺘﻪﻫﺎی ﭘﮋوﻫﺶ، ﺑﻪ ﻣﺪﯾﺮان ﺳﺎزﻣﺎنﻫﺎ ﭘﯿﺸﻨﻬﺎد ﻣﯽﺷﻮد ﮐﻪ از ﻓﺸﺎر ﮐﺎری ﮐﺎرﮐﻨﺎن و ﻫﯿﺠﺎﻧﺎت ﻣﻨﻔﯽ آنﻫﺎ ﺑﮑﺎﻫﻨﺪ.
ملخص الجهاز:
"Lewig & Dollard و روان شناختی در محیط کار است و متأسفانه با تمام تلاش هایی که از سوی سازمان ها انجام میشود، بازهم موارد بسیاری از پرخاشگری در محل کار مشاهده میشود و این موضوع به یک معضل تبدیل شده است .
اثر تعدیلی بار هیجانی در رابطه بین فشار کاری و پرخاشگری روان شناختی (به تصویر صفحه مراجعه شود) همان طور که در جدول ٣ دیده میشود، اثر تعاملی در صورتی معنیدار است که رفتار پرخاشگرانه روان شناختی توسط خود و توسط همکار گزارش شده باشد.
نتیجه گیری کلی که از یافته های پژوهش حاضر میتوان انجام داد این است که هنگام وجود بار هیجانی و فشار کاری بالا، پرخاشگریهای فیزیکی و روان شناختی گزارش شده توسط خود و توسط همکاران ، افزایش مییابد (کیشلی و همکاران ، ١٩٩٤؛ جونن و همکاران ، ٢٠٠٣؛ رادزالی و همکاران ، ٢٠١٣)؛ و همان طور که در پیشینه نیز اشاره شد، فشار کاری بالا میتواند نتایج بسیار زیادی بر روی سازمان داشته باشد، ازجمله کاهش خشنودی شغلی و افزایش فرسودگی شغلی و درنهایت افزایش رفتارهای پرخاشگرانه فیزیکی و روان شناختی (جانگ و پیترز، ٢٠٠٩؛ بایرام و همکاران ، ٢٠٠٩)، لذا بر اساس یافته های پژوهش حاضر، به مدیران سازمان ها و صنایع پیشنهاد میشود که اقدامات لازم جهت کاهش عواطف و هیجانات منفی کارکنان و حجم کاری محول شده به کارکنان را انجام دهند تا از بروز رفتارهای ضد تولید و پرخاشگرانه در سازمان ، جلوگیری شود."