خلاصة:
ادبیات تعلیمی در ایران همواره پیشروتر از هر نوع ادبی در دوران تاریخی درخشیده است. در شعر نیمایی مضامین تعلیمی
مشترک نیز به گونههای مختلفی بیان میشود. این مقاله پس از تعریف نثر و شعر تعلیمی به بررسی نیمایوشیج بر ادبیات
تعلیمی می پردازد و از آنجا که نیما در دو حوزه نو و سنتی شعر سروده» به بررسی شعر او در هر دو حوزه می پردازیم. در
مجموعه اشعار نیماء ۲۱۷ قطعه شعر وجود دارد که از این تعداد ۱۲۹ قطعه شعر به شیوه سنتی است. تا قبل از سرودن
ققنوس, ادبیات تعلیمی ویژگی های مهم شعر سنتی نیما محسوب می شود که به شکلی صریح, موجزء موعظهوار و غلبه جنبه
تعلیمی است؛ اما در اشعار نو نیماء مضامین تعلیمی به صورت صریح و شعاری بیان نمی شوند و با عناصر دیگر مثل عاطفه.
گفت و گو و ... آمیخته شده است. مهم ترین تعالیم شعر سنتی نیما مانند گذشته با موضوع اخلاق فردی است؛ بنابراین با
بررسی انجام شده می توان نتیجه گرفت که ادبیات تعلیمی در تمامی اشعار نیمایوشیج انعکاس پررنگی دارد که البته در اشعار
سنتی و نو نوع تعالیم و چگونگی بیان آن ها با هم تفاوت هایی دارد
ملخص الجهاز:
مهم ترين تعاليم شعر سنتي نيما مانند گذشته با موضوع اخلاق فردي است ؛ بنابراين با بررسي انجام شده مي توان نتيجه گرفت که ادبيات تعليمي در تمامي اشعار نيمايوشيج انعکاس پررنگي دارد که البته در اشعار سنتي و نو، نوع تعاليم و چگونگي بيان آن ها با هم تفاوت هايي دارد.
59 مقدمه ادبيات تعليمي در ايران همواره پيشروتر از هر نوع ادبي در دوران تاريخي درخشيده است ؛ بنابراين مي توان گفت که تعليم و تربيت يکي از اساسي ترين بنيادهاي زندگي بشري است که توجه لازم و مناسب به آن موجبات رشد و گسترش فرهنگ ، اقتصاد و به طورکلي درهمه جوانب حرکت به سوي کمال مي گردد؛ اما به دليل پراکندگي جغرافيايي جوامع بشري، تفاوت انديشه ها به پيروي از افکار سياسي، حکومتي، مذهبي، استعماري و ساير روش ها و نيازهاي تعليمي و تربيتي نيز به فراخور آن ها متفاوت بوده است (روضاتيان و همکاران ، ١٣٩٠) هريک با توجه به اهداف خود تعريف و روش خاصي را براي تعليم و تربيت ارائه نموده که در نتيجه آن ، تغييرات فرهنگي و روش زندگي ملت ها را باعث شده است .
با ظهور اشعار نيمايوشيج ، ساختار سرودن شعر از نظر ظاهري، محتوايي، نوع نگاه شاعر به پيرامون خود دستخوش تحولات بسياري قرار گرفت ؛ اما با اين وجود اکثر شاعران همچنان به ماهيت تعليمي شعر در قالب تازه وفادار بودند؛ بنابراين در اين مقاله به بررسي شيوه بيان ادبيات تعليمي نيما در دو حوزه سنتي و نو خواهيم پرداخت چرا که وي در اين دو حوزه شعر سروده است .