خلاصة:
این پژوهش با هدف مطالعه اثربخشی نوروفیدبک با بازیهای شناختی بر کاهش مشکلات سلوک کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه همراه با بیشفعالی صورت گرفت. روش پژوهش از نوع شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. تعداد 20 نفر از دانشآموزان پسر مبتلا به اختلال نقص توجه/بیشفعالی به شیوه نمونهگیری هدفمند در دو گروه آزمایش (میانگین سنی 2/10 و انحراف معیار 03/1) و کنترل (میانگین سنی 2/9 و انحراف معیار 91/0) به تصادف گمارده شدند. کلیه آزمودنیها قبل و بعد از درمان با مقیاس تشخیصی اختلال بیشفعالی- کمتوجهی کودکان کانرز بزرگسالان (فرم والد و فرم معلم) در دو مرحله (پیشآزمون و پسآزمون) ارزیابی شدند. تحلیل دادهها با آزمون تحلیل کوواریانس بیانگر تغییرات نمرات شرکتکنندگان از پیشآزمون به پسآزمون است. به نحوی که آموزش نوروفیدبک در ترکیب با بازیهای شناختی باعث بهبود مشکلات سلوک کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه همراه با بیشفعالی شده است (01/0>P). این تحقیق نشان داد که میانگین اندازه اثر 20 جلسه آموزش نوروفیدبک در ترکیب با بازیهای شناختی بر کاهش مشکلات سلوک به میزان 37 درصد بوده است.
ملخص الجهاز:
2018, 8(4),13-36 1396, 8(4),13-36 اثربخشي نوروفيدبک در ترکيب با بازيهاي شناختي بر کاهش علائم سلوک کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه /بيش فعالي The Effect of Neurofeedback in Combination with Games-Based Cognition on Reducing Conduct Symptoms in Children with Attention Deficit / Hyperactivity Disorder سوران رجبي * Soran Rajabi نزهت الزمان مرادي ** Nozhat Alzaman Moradi چکيده اين پژوهش با هدف مطالعه اثربخشي نوروفيدبک با بازيهاي Abstract شناختي بر کاهش مشکلات سلوک کودکان مبتلا به اختلال This research aims to study the effectiveness ofneurofeedback with cognitive games on reducing نقص توجه همراه با بيش فعالي صورت گرفت .
QEEG()Electroencephalographic with covariance analysis indicated that participants' آموزش نوروفيدبک در ترکيب با بازيهاي شناختي باعث بهبود scores change from pre-test to post-test in a way thatمشکلات سلوک کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه همراه با neurofeedback training combined with cognitivegames improves the behavioral problems of children بيش فعالي شده است (٠٠١ Key words: Neurofeedback, Attention Deficit/ واژه هاي کليدي: نوروفيدبک ، اختلال نقص توجه /بيش فعالي، Hyperactivity Disorder, Conduct, Cognitive Games سلوک، بازي شناختي ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ * نويسنده مسئول : دانشيار روانشناسي عمومي.
The effectiveness of neurofeedback treatment on aggression reduction in children with attention deficit hyperactivity disorder (ADHD).
Controlled evaluation of a neurofeedback training of slow cortical potentials in children with attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD).
The EEG and behavior changes after neurofeedback training in children with attention deficit hyperactivity disorder.