خلاصة:
هدف از مطالعه حاضر1 آزمون مدل سیستم خودهای انگیزشی زبان دوم در بستر آموزش رسمی زبان خارجه در ایران است تا با توجه به سایر ویژگیهای این حوزه، تصویری روشنتر از تاثیرات سیستم خودهای انگیزشی بر میزان مهارت زبان آموزان به دست آید. شرکت کنندگان این پژوهش، شامل 892 دانش آموز و دانشجو بودند که از طریق نمونهگیری سهمیه ای انتخاب شدند. ابزارهای این پژوهش پرسشنامههای سیستم خودهای انگیزشی زبان دوم (دورنیه و تاگوچی، 2010)، آزمون استاندارد مهارت در زبان انگلیسی نلسون (300D) و پرسشنامه موقعیت اجتماعی- اقتصادی بود که میزان انگیزش و سطح مهارت انگلیسی این شرکت کنندگان را مورد سنجش قرار داد. نتایج نشان داد که مهارت در زبان انگلیسی را به ترتیب نگرش به یادگیری زبان انگلیسی، خود آرمانی و خود بایسته تبیین میکنند و اینکه انگیزش از طریق خود بایسته و انتظارات اطرافیان در جهت یادگیری زبان شکل نمیگیرد بلکه براساس نگرشی است که محیط یادگیری فراهم میکند. همچنین، وضعیت اجتماعی-اقتصادی خود آرمانی را تعدیل کرده و بر یادگیری زبان دوم تاثیرگذار است، یعنی افراد طبقه اجتماعی- اقتصادی بالا، خود آرمانی بالاتری داشتند، به طوری که این امر عملکردشان را بهبود بخشیده بود. در صورتی که افراد طبقه اجتماعی- اقتصادی پایین از مزایای انگیزشی خود آرمانی زبان دوم بیبهره بودند.
ملخص الجهاز:
ابزارهای این پژوهش پرسشنامه های سیستم خودهای انگیزشی زبان دوم (دورنیه و تاگوچی، ٢٠١٠)، آزمون استاندارد مهارت در زبان انگلیسی نلسون (D٣٠٠) و پرسشنامه موقعیت اجتماعی- اقتصادی بود که میزان انگیزش و سطح مهارت انگلیسی این شرکت کنندگان را مورد سنجش قرار داد.
Huang, Hsu & Chen و نیاز به تسلط به زبان انگلیسی در مبادلات بین المللی از جمله دلایل اهمیت خود بایسته زبان دوم در محیط اجتماعی تایوان گزارش شد.
جدول ٥ : نتایج رگرسیون چندگانه نقش تعدیل کنندگی وضعیت اجتماعی-اقتصادی در پیش بینی مهارت در زبان انگلیسی از روی مدل زبان دوم دورنیه (به تصویر صفحه مراجعه شود) بحث و نتیجه گیری در پژوهش حاضر که در بستر آموزش رسمی ایران انجام شده است ، درس زبان انگلیسی به عنوان یک درس عمومی و حاشیه ای ارائه میشود، نه یک درس تخصصی و لذا این درس نسبت به دروس تخصصی در هر رشته تحصیلی، احساس نیاز و فشار بیرونی کمتری بر فراگیرندگان تحمیل می کند.
Journal of Language and Social Psychology, 4(1), 21-37.
Social psychology & second Language learning: The role of attitude & motivation.
Identification with social role obligations, possible selves, and L2 motivation in foreign language learning.
Saudi undergraduates' motivational orientations towards English language learning along gender and university major lines: A comparative study.
Relation between socio- economic status and motivation of learners in learning English as a foreign language.
The role of socio-economic factors in motivation to learn English as a foreign language: The case of Chile.