خلاصة:
پرخاشگری از جمله پدیدههای نابهنجار دوره نوجوانی است که از شیوع قابل توجهی برخوردار است. این پدیده به عنوان یک موضوع مهم در مطالعات روان شناسی و جامعه شناسی قرارگرفته است. پژوهش حاضر یک مطالعه همبستگی بوده و جامعه موردمطالعه کلیه دانش آموزان دختر پایه نهم شهر یزد بودند که بدین منظور 177 دانش آموز با بهره گیری از روش تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. نمونه موردنظر پرسشنامه پرخاشگری باس و پری( 1992 ) و پرسش نامه پنج عامل شخصیت( (neo-ffi-r ) کاستا و مک کری)( 1992 )و رابطه والد فرزند فاین جی مورلند اندروشویل( 1983 )را تکمیل نمودند.جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش مدلسازی معادلات ساختاری( SEM ) با استفاده از نرم افزار PLS 2 استفاده شده است.نتایج این پژوهش نشان داده است که عامل والد- فرزند با پرخاشگری نوجوانی رابطه معنادار و معکوسی داشته است و ویژگی های شخصیتی هیچ ارتباط معناداری با میزان پرخاشگری نوجوانی نداشته است.همچنین عوامل فرعی والد فرزند از جمله؛ عاطفه مثبت، آزردگی سردرگمی، - - همانندسازی و ارتباط با گفت و شنود با پرخاشگری نوجوانی در بین دانش آموزان دختر پایه نهم ارتباط معناداری و معکوسی داشته است.
ملخص الجهاز:
لذا با توجه موارد ذکر شده در بالا سوال اصلي اين تحقيق اين است که آيا مي توان پرخاشگري بر پايـه رابطـه والـد - فرزنـد و ويژگيهاي شخصيتي را در بين دختران نوجوان پايه نهم شهر يزدپيش بيني کرد؟ ٢-پيشينه نظري پژوهش ٢-١-مدل پنج عاملي شخصيت طبقه بندي چارچوبي نظام دار براي تمايز قائل شدن ، نظم دادن و نام گذاري انواع گروه ها در يک علم ميباشد(جان و پروين ،١٣٨١).
جدول ٢:پيشينه تجربي تحقيق (به تصویر صفحه رجوع شود) ٤-فرضيه هاي تحقيق در اين تحقيق ، با توجه به عنوان موضوع و بررسي هـاي انجـام شـده از چـارچوب نظـري و پيشـينه تحقيـق ٢ فرضـيه اصـلي و٩فرضيه فرعي به شرح زير مطرح و مورد بررسي قرار خواهد گرفت : H١ : رابطه والد-فرزند با ميزان پرخاشگري نوجواني رابطه معناداري دارد.
جدول ٥:بررسي مدل بيروني تحقيق (به تصویر صفحه رجوع شود) بر اساس نتايج بدست از جدول (٥)، مقادير ضريب آلفاي کرونباخ و پايايي ترکيبي(CR) کليه ابعاد مدل تحقيق بزرگتر از ٠/٧ شده است لذا ابعاد و مولفه ها از صحت و اعتبار کافي برخوردار مي باشد از طرفي مقادير اشتراکي نشان دهنده مقدار تغيير پذيري شاخص ها(سوالات ) توسط ابعاد(سازه ي) مرتبط با خود مي باشد.
بدين منظور جهت بررسي فرضيه هاي تحقيق و دستيابي به نتايج نهايي، از روش مدل سازي معادلات ساختاري استفاده گرديد و نتايج حاصل از ارزيابي هاي فرضيه هاي تحقيق نشان مي دهد؛ که فرضيه اصلي اول تحقيق مورد تائيد واقع شده است و همواره ارتباط معناداري بين رفتار والد-فرزند با ميزان پرخاشگري نوجواني دارد اين رابطه که بصورت معکوس مي باشد بيانگر اين مطلب مي باشد که با افزايش رفتار والد-فرزندي همواره ميزان پرخاشگري نوجواني تقليل پيدا خواهد کرد.