خلاصة:
نشناختن تفاوت های طبیعی عالم خلقت و عدم درک دقیق فلسفلا وجودی این تفاوت هـا، زشتیها و زیباییها با یک نگاه بسیط و سطحی عینک بدبینی و بیعدالتی را به آدمـی هدیـه میدهد. این در حالی است که با مطالعلا دقیق منابع دینی به ویژه قرآن چنین به دست میآید که اسلام به هیچ وجه نظریه وجود بیعدالتی و نابرابری در عالم خلقت و از جملـه نـابرابری میان زن و مرد را نمیپذیرد.
مفهوم زیبای عدالت از مفاهیم دیرآشنای هملا انسان ها از هر فرقه و دین و فرهنگ است .
اصل عدالت نه تنها از اصول اعتقادی اسلام بوده بلکه در سایر ادیان ابراهیمی چون یهودیت و مسیحیت نیز مورد توجه خاص است . اساسا قانون پاداش و مجازات ریشـه در همـین اصـل دارد. از مجموع سخنان نقل شده از پیامبر و علی نیز اسـتفاده مـیشـود کـه جایگـاه و نقش عدالت در عالم خلقت هم از نظر تکوین هم از جهت تشریع بسیار مهم و اساسی است .
در مساللا بلوغ که از مسائل مهم تمایزات فقهی زن و مرد است ، آن چه میتواند به عنـوان بلوغ شرعی مطرح باشد همان بلوغ تکوینی است که نشانه هـای تکـوینی آن چـون احـتلام و انبات و حیض میتواند حصول این حالـت طبیعـی خـاص را اثبـات کنـد و امـا ایـن کـه سـن
خاصی برای بلوغ در پسران یا دختران مطرح باشد فقط میتوانـد جنبـه کاشـفیت از حصـول آن حالت طبیعی باشد و نمیتواند برای بلوغ موضوعیت داشته باشد.
ملخص الجهاز:
"» (به نقل از اصغری، 1379، ص65) بنابراین آنچه را که برخی از بزرگان معاصر (سبحانی، 1418ق، ص68-71) به عنوان عدم جمع دلالی بین روایات و راه ترجیح روایاتی که دلالت بر سن 9 سالگی در بلوغ دختران دارد بر روایاتی که دلالت بر سن 13 سالگی در بلوغ آنان دارد، مطرح میکند، راه درستی در به دست آوردن قول صحیح در این مسأله نمیباشد چرا که وقتی اصل بلوغ امر تکوینی است، نشانههای آنهم که در روایات ذکر شده نمی تواند موضوعیت داشته باشد و صرفا جنبۀ کاشفیت و طریقیت دارد و تشخیص بلوغ تکوینی که همان بلوغ شرعی میباشد نیز امر عرفی خواهد بود و واضح است که حصول چنین اتفاقی بستگی به عوامل زیادی دارد که هر کدام از آن عوامل میتواند در تسریع یا کند شدن این اتفاق دخالت داشته باشد.
حاصل تلاشی که در بررسی روایات و اقوال علما نسبت به مسألۀ بلوغ به کار گرفته شد آن است که در مسألۀ بلوغ میتواند بهعنوان بلوغ شرعی مطرح باشد، همان بلوغ تکوینی است که نشانههای آن چون احتلام و انبات و حیض نیز میتواند حصول این حالت طبیعی خاص را اثبات کند و اما اینکه سن خاصی برای بلوغ در پسران یا دختران مطرح باشد فقط میتواند جنبۀ کاشفیت از حصول آن حالت طبیعی باشد و نمیتواند موضوعیت برای بلوغ داشته باشد."