خلاصة:
هدف این پژوهش بررس تاثیر سواد رسانه های دیجیتال بر رشد مهارتهای اجتماع دانش آموزان عضو تشکیلات فرزانگان متوسطه دوره اول کرج می باشد. روش پژوهش توصیف و از نوع پیمایش می باشد.
جامعه ی آماری 127 نفر از دانش آموزان دختر عضو تشکیلات فرزانگان کرج م باشد. حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان و با روش نمونه گیری تصادف طبقه ای 113 نفر تعیین گردید. ابزار جمع آوری اطلاعات ،پرسشنامه محقق ساخته رشد مهارتهای اجتماع کرامت (2008)که روایی آن مورد تایید متخصصان و پایای بر اساس ضریب آلفای کرونباخ 0/89 برآورد گردیده بود، مورد استفاده قرار گرفت . تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از t مستقل و با کمک آزمون من-ویتن (به جهت عدم توزیع طبیعی داده ها) و نرم افزار SPPS انجام شد. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که سواد رسانه های دیجیتال بر تمام ابعاد مهارتهای اجتماع (احترام به دیگران، رعایت مقررات، انجام وظیفه، فعالیت گروه و تحمل پذیری) دانش آموزان عضو تشکیلات فرزانگان دوره اول متوسطه تاثیر مثبت و معناداری داشت.
ملخص الجهاز:
نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که سواد رسانههای دیجیتالی بر تمامی ابعاد مهارتهای اجتماعی (احترام به دیگران، رعایت مقررات، انجاموظیفه، فعالیت گروهی و تحملپذیری) دانش آموزان عضو تشکیلات فرزانگان دوره اول متوسطه تأثیر مثبت و معناداری داشت.
کلارد و همکاران 1 (۲۰۱۷) پژوهشی با عنوان «سواد رسانههای دیجیتال در محل کار: یک مدل سازگاری و انطباق» انجام داده و در آن نتیجه گرفته که آموزش سواد رسانه های دیجیتال باعث ایجاد یک مدل سازگاری و انطباق در سازمان - Collard A-S, De Smedt T, Dufrasne M, Fastrez P, Ligurgo V, Patriarche G, Philippette T گردیده و ضمن بالا بردن اعتمادبهنفس، هماهنگی را در بین کارکنان بیشتر کرده و مدیریت سازمان را مطلوبتر مینماید و بهرهوری را در سازمان افزایش میدهد.
نتایج آزمون من- ویتنی 2 در جدول 6-2 نشان داد که بین میانگین مهارتهای اجتماعی دانش آموزان گروه سواد رسانه های دیجیتالی و کنترل تفاوت معنی داری وجود دارد (۰/۰=P، ۹۶/۸=z)؛ به عبارت دیگر، سواد رسانه های دیجیتالی منجر به افزایش معنی دار مهارتهای اجتماعی دانش آموزان شد.
نتایج آزمون من- ویتنی در جدول 6-2 نشان داد که بین میانگین احترام گذاشتن دانش آموزان به دیگران گروه سواد رسانه های دیجیتالی و کنترل تفاوت معنی داری وجود دارد (۰/۰=P، ۶۰/۵-=z)؛ به عبارت دیگر، سواد رسانه های دیجیتالی منجر به افزایش معنی دار احترام گذاشتن دانش آموزان به دیگران شد.
بین میانگین انجاموظیفه دانش آموزان گروه سواد رسانه های دیجیتالی و کنترل تفاوت معنی داری وجود دارد (۰/۰=P، ۲۶/۴-=z)؛ به عبارت دیگر، سواد رسانه های دیجیتالی منجر به افزایش معنی دار انجام وظیفه دانش آموزان شد.