ملخص الجهاز:
"شاید به همین دلیل، و شاید هم برای طفره رفتن از پاسخ های کلی، فکر کردم بهتر است از جزء شروع کنم و به یک نمونهی خاص از کتابهایی بپردازم که اخیرأ در آمریکا منتشر شده و توجه بسیاری از منتقدان را جلب کرده است، کتابی که ساختار و پردازش شخصیتهای داستانی آن خیلی امروزی است، امروزی به معنایی که پرسشهای شما بر محور آن دور میزند، و آنچه را که امروز در شعر و ادب جهان میگذرد از دورههای پیشین متمایز میکند.
نوشته بود که به دلیلی، که نمیخواهد بگوید، از جزئیات زندگی من با خبر شده و این خبرها را با ستارهها در میان گذاشته است؛ نوشته بود که او چیزهایی را میبیند و میداند که من از دیدن و دانستنش ناتوانم؛ نوشته بود که همه چیز به زودی تغییر خواهد کرد، و نوشته بود که اگر کمی پول به او بدهم همهی این اطلاعات را در اختیار من قرار خواهد داد" راوی داستان ترانزیت همان زنی است که داستان قبلی کاسک را هم روایت کرده است، اما نامش در هر دو داستان بیش از یک بار به میان نمیآید؛ تکنیکی که روی راوی خط میکشد، و به جای آن روایت را بر محور گفتوگوهای آدمهای دیگری که در کتاب ظاهر میشوند پیش میبرد؛ آدمهایی که هیچکدام نه در زندگی، نه در کار، و نه در مسکن در جای خودشان مستقر نیستند، و وجه مشترک همه آنها این است که، مثل همه همروزگاران ما، در حالت انتقال و گذار از مرحلهای به مرحلهی دیگر به سر میبرند، و همه بی آنکه به روی خودشان بیاورند در انتظارند که یک چرخش ناگهانی و گریزناپذیر چهرهی جهان و زندگی را جوان کند؛ و شبیه به همان چیزی که در سرآغاز کتاب از دهان فالگیر میشنویم، اتفاق خیلی مهمی بیفتد."