خلاصة:
پژوهش های که توسط متخصصین تا کنون درباره مسائل اجتماعی، فرهنگی و دینی انجام شده است، نشان دهنده آن است که با وجود گوناگونی بی حد و اندازه بازی ها از جمله بازیهای سنتی ایران ، تحقیق در مورد این موضوع در برخی از قوم ها و جوامع انجام گرفته است. این مقاله با هدف شناخت ارزشهای ملی، بازیهای محلی، با پردازش بر بازی زو است. با توجه به هدفـــــی که مد نظر این تحقیق است، نتایج بدست امده نشان می دهد که اکنون بعلت وجود بازیهای رایانه ای و تغییر در سبک زندگی مردم بازی های محلی کم کم رو به فراموشی رفته است، اما با وجود تحقیقاتی که در این خصوص انجام گرفته، می توان نتیجه گرفت که هنوز نظر صاحب نظران معاصر به این گنجینه فرهنگی معطوف است. از این رو می توان امیدوار بود که با توجه دوباره متخصصین به این امر مهم با ترویج موضوعاتی با رویکرد بومی و محلی با ترجمان معاصر به کودک و نوجوان امروز در قالبورزش ، نمایش، سرود و باز نگری آن در کتب درسی در حفظ و بقای آن کوشید.این تحقیقق به روش مطالعات تاریخی انجام شده و به شیوه کتابخانه ای جمع آوری شده است.
ملخص الجهاز:
با توجه به هدفـــــی که مد نظر این تحقیق است، نتایج بدست امده نشان می دهد که اکنون بعلت وجود بازیهای رایانه ای و تغییر در سبک زندگی مردم بازی های محلی کم کم رو به فراموشی رفته است، اما با وجود تحقیقاتی که در این خصوص انجام گرفته، می توان نتیجه گرفت که هنوز نظر صاحب نظران معاصر به این گنجینه فرهنگی معطوف است.
از این رو سئوال اصلی این مقاله این است که آیا بازی های محلی که یک نوع گنجینه فرهنگی ما است، می توانند با باز نگری دقیق با حفظ ساختار اما با تغییر فرم اجرایی،ابزاری مناسب در نقش تربیتی و زبانی نوین برای اشاعه فرهنگ ایرانی در سطح گسترده تر از مرز و بوم ما قرار گیرد؟ آیادر این راستا بازی زو دارای این ویژگی که در بالا مطرح شده است را دارد؟ فریضه ای که در این مبحث مطرحمی شود این است که این نوع فعالیت بومی که دارای ازرش ملی و انسان شناسانه است از جایگاهی مناسب در میان مردم امروز برخوردار نیست ، از این رو در تلاش است که ضرورت رد و اثبات احیای آن را در جامعه امروزمطرح کند.
- William John Thoms برای بهتر درک شدن مطالب مثالی آورده می شود درجامعه ای مانند آمریکا تفاوت های فردی و خرده فرهنگی قابل توجهی در زمینه بازی رقابتی وجود دارد، برخی از بازیها کودکان نیازمند مهارت فکری بسیار زیاد است .