خلاصة:
کتاب مقدمهای برآنالیز موسیقی آتنال توسط انتشارات دانشگاه تهران به سال 1393 منتشرشده است. این کتاب دارای چهار فصل است که سه فصل آغازین به معرفی مفاهیم اولیه در تجزیهوتحلیل موسیقی آتنال میپردازد و فصل چهارم مستقلا به توصیف ساختار موسیقی دودکافونیک اشاره دارد.مهمترین حسن کار نویسنده درزمینه انتخاب تالیف بهجای ترجمه تلاش وی برای سادهسازی مفاهیم و خلاصهسازی نمونههای ارائهشده در خلال متن است که در جای خود کار دانشجوی کم حوصله ایرانی را در این زمینه هموارتر میکند. بررسی متن کتاب این واقعیت را روشن میکند که ادبیات مورداستفاده توسط نویسنده ادبیاتی ساده و بهدوراز تکلف است. نویسنده در این کتاب بیانی شبیه به بیان کتابهای درسی مدرسهای دارد.درمجموع میتوان گفت کتاب مقدمه بر موسیقی آتنال ازلحاظ صحّت موضوعات طرحشده جزو منابع معتبر محسوب میشود و مطالعه آن کمک شایانی به درک ساختمان آثار آتنال، بهویژه ازنقطهنظر شکلگیری مجموعه تنها و سازوکار استفاده از آنها در ساختمان این دست موسیقی در غیاب نقشمندی معمول درجات گامها برای آفرینش و ادراک موسیقی قرن بیستمی فراهم میکند. البته ضروری است خواننده پیش از مطالعه این اثر منابع موجود درزمینه ساختمان و فرم موسیقی تنال را بهعنوان پیشنیاز مطالعه این اثر موردمطالعه قرار دهد.
This article is a review of book An Introduction Atonal Music Analysis by Amin Honarmand published by University of Tehran in 2014. This book consists of four main chapters. It begins by general issues on analysis of atonal music in chapters one to three and focuses on structure of dodecaphonic music in last chapter. Even though the roots of atonal music is not in Iran, one may doubt why the author has chosen to write a book in this issue rather than translating readily available books written by Western scholars to Persian. It seems that main reason for choosing to write a new text rather than translating is that of needs of Persian student for a simplified source in this issue. Review of this book showed that Honarmand has been somehow successful in this task and the output is clear enough for students who need basic knowledge of music analysis of atonal music.Review of this book also revealed that one may not find all aspects of atonal music in this book and still needs further resources to make a complete analysis of atonal music, particularly in aspects of harmony and orchestration. However, the book perfectly disuses on pitch classes and pitch collectionissues and to a good extend dodecaphonic music analysis. Before reading this book, the reader needs a good knowledge of tonal music and related issues of that kind of music in order to make a better sense of absence of tonality in configuration of atonal music.