خلاصة:
هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر مدل انگیزه تحصیلی با میانجی گری سرمایه روانشناختی بر موفقیت تحصیلی دانشجویان بود. جامعه ی آماری دانشجویان دانشگاه اصفهان بودند که ازمیان دانشکده های دانشگاه اصفهان،250نفر بصورت نمونه گیری خوشه ای تک مرحله ای صورت گرفت و با اجرای پرسشنامه های سرمایه روانشناختی لوتانز و همکاران (2007) و انگیزه تحصیلی ( طالبی و عابدی، 1391 ) و معدل آخرین ترم تحصیلی جهت سنجش موفقیت تحصیلی، داده ها گرد آوری شد. داده های پژوهش بااستفاده از نرم افزار Amos و با روش تحیلی مسیر ارزیابی شد. نتایج به دست آمده نشان داد که مدل موردنظر از برازش خوبی برخوردار است. به علاوه انگیزه تحصیلی بر سرمایه روانشناختی و موفقیت تحصیلی اثر مستقیم دارد. همچنین سرمایه روانشناختی بر پیشرفت تحصیلی نیز اثر مستقیم دارد. روابط میانجی نیز نشان داد انگیزه تحصیلی از طریق سرمایه روانشناختی بر موفقیت تحصیلی اثر غیرمستقیم دارد. بطور کلی افرادی که دارای انگیزه تحصیلی وسرمایه روانشناختی هستند در موفقیت تحصیلی عملکرد بهتری از خود نشان می دهند.
Women's employment is one of the most interesting topics in the social sciences is that debate is allocatedAnd as a social problem raised in all societies at various times not only for women but for their families and society issues has created.
Given the importance of this social problem، this research is going on a field study with qualitative approach، based on the approach of Grand Theory، the study and understanding of working women's problems. Sampling is purposive sampling study in-depth interviews with 20 women hospital nurse working martyrs of Yazd. The central question of this study is that the psychological and social problems of working women is?
The results show that despite a variety of problems (social، psychological، etc.) employed women in the study of gender discrimination، the misogynistic and psychological damage suffered more than other issuesAnd the type of problems experienced in the social environment and often have a reaction but to accept. The main reason for sexual discrimination and injury to insult and humiliate women and insufficient education and disregard for women's welfareAnd the most important consequences for them، trauma، emotional and psychological violence، which reduce the quality of working life، working women have suffered
ملخص الجهاز:
جامعه ی آماری دانشجویان بدون کنکور دانشگاه علمـی کـاربردی در چهـار گـروه آموزشی صنعت ، کشاورزی، مدیریت و خدمات اجتماعی و فرهنگ و هنر بود که ببا انتخاب تصادفی گـروه منابع طبیعـی انتخـاب شـد و از بـین دانشـجویان امـور زراعـی، امـور دامـی، امـور گلخانـه ای، منـابع طبیعـی، دامپزشکی، شیلات ، صنایع غذایی و فراورده های گوشتی،٢٥٠نفر بصورت نمونه گیری خوشه ای تـک مرحلـه انتخاب شدند و با اجرای پرسشنامه های انگیزه تحصیلی ، سرمایه روان شناختی و معـدل آخـرین تـرم تحصـیلی جهت سنجش موفقیت تحصیلی، داده ها گردآوری شد.
جامعه ی آماری در ایـن پـژوهش عبـارت بـود از دانشجویان بدون کنکور دانشگاه علمی کاربردی در چهار گروه آموزشی صـنعت ، کشـاورزی، مدیریت و خدمات اجتماعی و فرهنگ و هنر بود که بـا انتخـاب تصـادفی گـروه منـابع طبیعـی انتخاب شد و از بین دانشجویان ،امور زراعی، امور دامـی، دامپزشـکی، امـور گلخانـه ای، منـابع طبیعی،، شیلات ، و فراورده های گوشتی،٢٧٠ نفر بصـورت نمونـه گیـری خوشـه ای تـک مرحلـه انتخاب شدند و با اجرای پرسشنامه های انگیزه تحصیلی، سرمایه روان شـناختی و معـدل آخـرین ترم تحصیلی جهت سنجش موفقیت تحصیلی، داده ها گردآوری شـد.
(رجوع شود به تصویر صفحه) بر اساس اطلاعات مندرج در جدول شماره ٢ در خصوص رابطه مستقیم اثـر مسـتقیم انگیـزه تحصیلی به سرمایه روان شناختی مقدار ضریب مسیر (٠٤١:β و>p ٠١/٠) و ارزش t آن برابر بـا ٠/٦٣است یعنی میتوان گفت انگیـزه تحصـیلی بـر سـرمایه روان شـناختی اثـر معنـادار دارد.
Intellectual ability, learning style, personality, achievement motivation and academic success of psychology students in higher education, Personality and Individual Differences, 29 , 1057-1068.
Striving for Success: A Qualitative Exploration of Competing Theories of High-Achieving Black College Students' Academic Motivation Guay, F.
Psychological capital among university students: Relationships with study engagement and intrinsic motivation.