خلاصة:
هدف از این پژوهش، مقایسه مهارتهای اجتماعی و یادگیری خود راهبر دانشآموزان مدارس هوشمند و سنّتی دوره متوسطه شهرستان مرودشت است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف تحقیق، از نوع کاربردی و به لحاظ نوع تحقیق ، ماهیت و اهداف پژوهش از نوع علّی مقایسهای است؛ جهت روش آماری از آزمون تی گروههای مستقل استفاده گردید. جهت گرد آوری داده های مورد نیاز از پرسشنامه محقّق ساخته استفاده شده است که دارای پایایی 80/0 وهمچنین ضریب آلفای کرونباخ84/0 است. جهت گردآوری دادهها ، از پرسشنامهی مهارتهای اجتماعی SSRS (Gresham, 1990)، یادگیری خودراهبر گاگلیلمینو (Guglielmino, 1977)، استفاده شد. سؤالات پژوهش بر اساس مقیاس پنج درجهای لیکرت تنظیم شده است.جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان مدارس هوشمند وسنتی در شهرستان مرودشت در سال تحصیلی 94-1393 برابر 3355 نفر و نمونه تحقیق در این پژوهش بر اساس جدول مورگان 270 نفر است، در این پژوهش از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای استفاده شده است که در دو گروه 135 نفره قرار گرفته اند که شامل مدارس هوشمند و مدارس معمولی هستند و مشغول به تحصیل هستند. نتایج این پژوهش نشان میدهد که بین میزان یادگیری خودراهبر دانش آموزان مدارس هوشمند و سنّتی، تفاوت معنادار وجود دارد که میزان یادگیری خودراهبر دانش آموزان مدارس هوشمند از مدارس سنّتی بیشتر است و بین میزان مهارت های اجتماعی دانش آموزان مدارس هوشمند و سنّتی تفاوت معناداری وجود ندارد.
ملخص الجهاز:
توزیع فراوانی جامعه و تعداد افراد نمونه را به تفکیک طبقات جامعه آماری دبیرستان فرزانگان ٦٧ دانش آموز مدارس هوشمند ١٣٥ دانش آموز ٦٨ دانش آموز دبیرستان روحانی ٦٧ دانش آموز مدارس سنتی دبیرستان حضرت سکینه ١٣٥ دانش آموز ٦٨ دانش آموز دبیرستان آزادی جمع کل ٤ مدرسه ٢٧٠ دانش آموز ٢٧٠ دانش آموز در پژوهش حاضر، جهت گرد آوری داده های مورد نیاز از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است که ابتدا در یک گروه ٣٠ نفره انجام شد و دارای پایایی ٠/٨٠ وهمچنین ضریب آلفای کرونباخ ٠/٨٤ است .
سؤال ویژه اول : آیا بین یادگیری خود راهبر دانش آموزان مدارس سنتی و هوشمند تفاوت وجود دارد؟ جهت آزمودن این سؤال از روش آماری تی گروه های مستقل استفاده شده است که نتایج آن در جدول زیر آمده است : جدول ٤ .
سؤال ویژه دوم : آیا بین یادگیری خود راهبر دانش آموزان مدارس سنتی و هوشمند تفاوت وجود دارد؟ جهت آزمودن این فرض از روش آماری تی گروه های مستقل استفاده شده است که نتایج آن در جدول زیر آورده شده است : همان گونه که در جدول بالا مشاهده می شود دانش آموزان مدارس هوشمند و سنتی تنها در ابعاد رفتار قاطع و خویشتن داری از لحاظ آماری با یکدیگر متفاوت هستند و از لحاظ دو بعد دیگر یعنی همکاری و همدلی تفاوت معناداری با یکدیگر ندارند.
بحث و نتیجه گیری نتایج حاصل شده از یافته های سؤال اول تحقیق نشان داد که بین ابعاد یادگیری خودراهبر دانش آموزان مدارس هوشمند و مدارس سنتی، تفاوت معناداری وجود دارد و میتوان بیان کرد که میزان یادگیری خودراهبر دانش آموزان مدارس هوشمند بیشتر از مدارس سنتی است .