خلاصة:
هدف از انجام این پژوهش، ارائه الگوی ساختاری عوامل موثر بر رشد سرمایه فکری، مشخص کردن میزان تاثیرگذاری هر یک از عوامل بر ابعاد سرمایه فکری در بین اعضای هیات علمی دانشگاه های علوم پزشکی استان های فارس وکهگیلویه بویراحمد و تحلیل میزان تناسب مدل نهایی پژوهش بود. پژوهش حاضر، از نوع توصیفی- میدانی طی سال های1394-1393 انجام شد. داده های مورد نیاز در زمینه شناسایی عوامل اثرگذار بر رشد سرمایه فکری، ارائه مدل ساختاری و تعیین میزان درجه تناسب مدل، بررسی و تحلیل گردید. این مطالعه بر روی تمامی اعضای هیات علمی استادیار به بالا دانشگاه های علوم پزشکی استان های فارس وکهگیلویه بویراحمد که حدود 800 نفر به عنوان جامعه آماری و تعداد 260 نفر به عنوان نمونه آماری که طبق جدول کرجسی – مورگان به طور نمونه گیری طبقه ای انتخاب شدند، انجام شد. از ابزار پرسشنامه 5 گزینه ای محقق ساخته، با ضریب پایایی آلفای کرونباخ (947/0) به منظور جمع آوری داده ها استفاده شد. نتایج نشان داد که تمامی مولفه های شناسایی شده، دارای تاثیر گذاری در رشد سرمایه فکری در بین اعضای هیات علمی دانشگاه های علوم پزشکی هستند. در بعد عوامل سازمانی مولفه ادراک حمایت سازمانی با بار عاملی 83/0، در بعد عوامل انسانی، حرفه مندی با بار عاملی 68/0 و در بعد عوامل محیطی، مولفه انجمن های علمی و صنفی با بار عاملی 84/0 دارای بیشترین تاثیر بودند. در بین این مولفه ها، مولفه انجمن های صنفی و علمی در بعد محیطی با بار عاملی 84/0 از بالاترین اهمیت در تاثیر گذاری بر رشد سرمایه فکری برخوردار بود.این الگو نشان داد که بیشترین اثرگذاری بر رشد سرمایه فکری را بعد عوامل سازمانی با بار عاملی95/0، سپس بعد عوامل محیطی با بار عاملی 93/0 و در نهایت بعد عوامل انسانی با بار عاملی 92/0 دارد. شاخص های برازش الگو نشان داد که الگوی به دست آمده از انطباق خوبی برخوردار است.
ملخص الجهاز:
نتایج به دست آمده از سوال اول در رابطه با اجرای مدل نهایی پژوهش نشان می دهد که متغیرهای کیفیت زندگی شغلی ( حقوق ، فرصت رشد حرفه ای، فرصت ارتقاء، حمایت مدیریت ، مشارکت در تصمیم گیری، امنیت در محیط کار ) ویژگی های شغلی( معنی داری شغلی، پاسخگویی به نتایج و آگاهی از نتایج ) ویژگی های فردی (سطح تحصیلات ) محیط اجتماعی(حمایت سازمانی ومدیریتی، انجمن های صنفی علمی برای استادان ) تخصصی کردن (حرفه ای کردن ) شغل ، عواملی هستند که به صورت مستقیم یا غیر مستقیم بر رشد سرمایه فکری در بین اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی موثر بوده اند .
یافته های سوال پژوهشی دوم نشان داد که عوامل اصلی تاثیرگذار در رشد سرمایه فکری که در ٣ بعد، عوامل انسانی، عوامل ساختاری و عوامل محیطی بودند و همچنین مولفه حرفه مندی در بعد عوامل انسانی، مولفه ادراک حمایت سازمانی در بعد عوامل سازمانی و مولفه وجود انجمن صنفی – علمی برای اعضای هیات علمی در بعد عوامل محیطی از بیشترین بارعاملی برخوردار بوده و بیشترین ضریب تاثیرگذاری را در بین مؤلفه ها به خود اختصاص دادند و این که هرکدام از این مؤلفه ها با مقدار ضریب تعیین بالا مقادیر قابل توجهی از واریانس مربوط را برآورد می کنند.
سه متغیر(انجمن علمی وصنفی، ادراک حمایت سازمانی و حرفه مندی) به عنوان سه جزء اساسی مدل ساختاری عوامل موثر بر رشد سرمایه فکری در بین اعضای هیات علمی دانشگاه های علوم پزشکی مورد تأکید قرار گرفته اند.