خلاصة:
هدف این پژوهش، بررسی تأثیر استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات بر سواد زیستمحیطی دانشآموزان دوره ابتدایی بوده است. این پژوهش در سال تحصیلی 93-1392 به روش شبهتجربی و با استفاده از طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل انجام شد.جامعهی آماری این پژوهش را کل دانشآموزان پسر پایه ششم ابتدایی منطقه سرچهان، به تعداد 185 نفر تشکیل داده است. با استفاده از جدول کرجسی و مورگان 120 نفر با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری دادهها، پرسشنامه محققساخته سنجش دانش، نگرش و مهارت زیست محیطی دانشآموزان پایهی ششم ابتدایی بود. پایایی این آزمون نیز از طریق آلفای کرونباخ 87/0 به دست آمد. روایی ابزار نیز توسط 5 نفر از متخصصان علوم تربیتی و آموزش محیط زیست تأیید شد. دادههای جمعآوری شدهی این پژوهش با استفاده از آزمون t گروههای مستقل و به وسیله نرم-افزار SPSS تحلیل شد. یافتههای پژوهش حاکی از آن بود که استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات موجب افزایش سواد زیستمحیطی دانشآموزان میشود. هم چنین، نتایج نشان داد که استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات موجب افزایش دانش و آگاهی زیست محیطی، نگرش زیست محیطی و عملکرد زیست محیطی شده است.
ملخص الجهاز:
به عبارت دیگر می - توان گفت که استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات دانش آموزان گروه آزمایش منجر به کسب نمره بالاتری در پس آزمون سواد زیست محیطی شده است ، در حالی که در گروه کنترل نمره های پس آزمون نسبت به پیش آزمون افزایش چندانی را نشان نمیدهد.
به عبارت دیگر، میتوان گفت که استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات دانش آموزان گروه آزمایش منجر به کسب نمره بالاتری در پس آزمون مولفه ی دانش و آگاهی سواد زیست محیطی شده است ، در حالی که در گروه کنترل نمره های پس آزمون نسبت به پیش آزمون افزایش چندانی را نشان نمیدهد.
به عبارت دیگر، میتوان گفت که استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات دانش آموزان گروه آزمایش منجر به کسب نمره بالاتری در پس آزمون مولفه ی نگرش سواد زیست محیطی شده است ، در حالی که در گروه کنترل نمره های پس آزمون نسبت به پیش آزمون افزایش چندانی را نشان نمیدهد.
در نتیجه ، تفاوت بین میانگین های دو گروه از لحاظ آماری معنادار است ، یعنی میتوان گفت که اجرای متغیر آزمایشی (استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات ) در گروه آزمایش تأثیر مثبت داشته است و موجب رشد مولفه ی نگرش سواد زیست محیطی در دانش آموزان پایه ششم ابتدایی شده است .
به عبارت دیگر، میتوان گفت که استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات دانش آموزان گروه آزمایش منجر به کسب نمره بالاتری در پس آزمون مولفه ی عملکرد سواد زیست محیطی شده است ، در حالی که در گروه کنترل نمره های پس آزمون نسبت به پیش آزمون افزایش چندانی را نشان نمیدهد.