خلاصة:
حفاری چاههای نفت و گاز در دریا (فراساحل) میتواند سبب آلودگی خارج از قلمرو کشور محل فعالیت شود و به قلمرو سایر کشورها نیز خسارت وارد کند. جبران خسارات وارده به دولت(های) زیاندیده مستلزم اثبات نقض وظیفۀ دولت محل انجام فعالیت است که این امر پرداخت غرامت بهصورت فوری و کافی را سخت مینماید. بنابراین، لازم است نظام مسئولیت ناشی از اعمال ممنوعنشده اما زیانبار، تحت حقوق بینالملل پیشبینی شود. اگرچه فعالیتهای حفاری فراساحلی خطرناکاند، براساس حقوق بینالملل از اعمال مجازند و اصولاً توسط اشخاص خصوصی انجام میگیرند. مسئول شناختن اشخاص در سطح بینالمللی برای فعالیتهای زیانبار که سبب بروز آلودگی فرامرزی میشود، از عدم جبران خسارات وارده به قربانیان جلوگیری میکند. ازاینرو، به بررسی عناصری میپردازیم که در اجرای نظام کارامد مسئولیت مدنی بینالمللی در خصوص آلودگیهای ناشی از فعالیتهای حفاری فراساحلی نقش کلیدی دارند.
Drilling of Oil and Gas wells located at sea (offshore) may result in transboundary pollution outside the state in which activities have been performed and damage to territory of other countries. Compensating the damage to affected states requires the wrongful acts of states of operation which makes it difficult to compensate promptly and adequately. Therefore، it is required to address the regime for liability arising from lawful but hazardous activities under international law. Although offshore drilling activities are dangerous، they are lawful under international law and generally، they are being performed by private actors. Channeling international liability to the responsible private actor for hazardous activities which lead to transboundary pollution prevents from lack of compensation for victims of pollution. Hence، we examine the elements which have the key roles in the effective international civil liability regime related to pollution arising from offshore drilling activities.
ملخص الجهاز:
بند ٣ مادة ٢٣٥ این کنوانسیون نیز مقرر میدارد که به منظور اطمینان از پرداخت غرامـت فـوری و کـافی در زمینـۀ کلیـۀ خسـارات واردة ناشـی از آلودگی محیط زیست دریا، کشورها باید در اجرای حقوق بـین الملـل موجـود و توسـعۀ بیشـتر حقوق بین الملل در خصوص مسئولیت برای ارزیابی و پرداخـت غرامـت مربـوط بـه خسـارات و حل وفصل اختلافات مساعدت کنند و در مواقع مقتضی، به منظـور توسـعۀ معیارهـا و روش هـای پرداخت غرامت کافی مانند بیمۀ اجباری یا صندوق های پرداخت غرامـت ، بـا یکـدیگر همکـاری کنند.
مسئولیت بین المللی دولت در بروز خسارت فرامرزی تعهدات و الزامات زیست محیطی ناظر بر فعالیت های حفاری فراساحلی به صورت منسجم در یک سند بین المللی درج نشده ، با وجود این به موجـب مقـررات متفرقـه تعهـداتی بـرای دولـت هـا پیش بینی شده است .
لـزوم نقـض حقوق بین الملل به عنوان مبنای مسئولیت دولت چالشی جدی بـرای تضـمین جبـران خسـارت ناشی از فعالیت های حفاری فراساحلی است .
با توجه بـه لـزوم تنظـیم رژیـم حقـوقی جـامع ، موضوعاتی که در طراحی نظام مسئولیت مدنی و جبران خسارت برای آلـودگی نفتـی ناشـی از فعالیت های حفاری فراساحلی مورد نیاز است ، بررسی میشود: ١.
ازاین رو موضوع مسئولیت بین المللی دولت مطرح میشود، اما لزوم نقض حقوق بین الملـل به عنوان مبنای مسـئولیت دولـت هـا چالشـی جـدی بـرای تضـمین جبـران خسـارت ناشـی از فعالیت های حفاری فراساحلی است .