خلاصة:
تصوف نوعی ایدئولوژی است که از نظر تا عمل و از بینش تا کنش را در برمی گیرد. تفسیر خاص زندگی و نحوه تعامل با حیات دنیوی است. این تفسیر به ادعای صوفیه با روش کشف و شهود تحصیل می گردد. البته پراکندگی و تنوع فرقه های صوفیه و تعارض در این جریان آن قدر زیاد است که نمی توان با یک نظر و اندیشه آنها را دسته بندی و نقد کرد. ریشه های تصوف از قرن دوم هجری شروع به رشد کرد و در میان مسلمین رایج شد. تحقیر دنیا، فرار از نعمات و تمام شئون مربوط به زندگی مادی و دنیوی و ریاضت کشی از نکات بارز این دوره است. ایستادگی تصوف در برابر ائمه اطهارعلیهم السلام مخالفت با سیره و روش آنها نشانه اوج تضاد با تفکرات اسلامی در دوران آغازین رشد این جریان بوده است. خرده گیری تصوف بر ائمه علیهم السلام تا جایی پیش رفته که بر امام رضا علیه السلام تاخته اند که چرا لباس درشت بر تن نمی کنی و غذای خشن نمی خوری! امام علیه السلام فرمود: یوسف پیامبر خدا لباس های زربافت و قباهای دیبا بر تن داشت. تصوف بدعتی بود که از بین اهل سنت آغاز شد و کم کم به شیعه هم راه یافت و نخستین صوفی کسی نبود جز ابوهاشم کوفی که امام صادق علیه السلام به شدت با او مخالفت می فرمود. کم کم توسط مسیحیان تفکرات رهبانیت مسیحی به درون این جریان وارد شد! و برای جداسازی این جریان از اسلام ناب در شام توسط پادشاهی مسیحی اولین خانقاه بنیان گذاری شد! و این دوران آغاز صوفی گری بود که بعدها به تصوف امروزی منجر گردید.
Sufism is an ideology which will take up the practice of insight to action. Specific interpretation of life and how to deal with mundane life. This interpretation Sofia claims by witness’s discovery schooling. The distribution and diversity of sects Vtarz Sofia and conflict in the process so much that you can not categorize them with a view and a thought and criticized. The roots of Sufism began to grow in the second century of the common Muslims Shd.thqyr world and all matters related to the material life and worldly escape Ttnmat and austerity and torture of points is typical of this period. Sufism stand against Imams PBUH and opposition to the manner and method of the height of the conflict with Islamic thought early sign of this was going on. Criticism of Sufism in Islam as far as the Imam Reza attacked because clothes do not wear coarse and rough food Nmykhvry.amam said the Prophet Joseph must Qbahay clothes and was wearing brocade. The findings suggest that، Sufi heresy that began between Sunni and Shiite began to spread، and the first was none other than Abu Hashim Sufi Imam Sadiq Kofi strongly oppose opened up for him. Christian monasticism began by Christian ideas into the process and to isolate the stream of Islam arrived in the evening by a Christian king founded the first monastery started Shd.vayn period of Sufism، which later led to the current mysticism.
ملخص الجهاز:
"غسل اسلام: مراد از اسلام در این مورد، تسلیم امر الهی شدن است «که چون شخص تصمیم و عزم دارد خود را نسبت به شریعت مقدس تسلیم و مطیع محض کند به این نیت غسلی انجام میدهد و اشکالی ندارد» (تابنده، بیتا: ۲۱)؛ اما اگر معنی این غسل این باشد که بقیه تسلیم امر خدا نشدهاند و حالا باید با این غسل مسلمان شوند.
صاحب کتاب «تاریخ العرب الحدیث و المعاصر» شواهدی دال بر جاسوسی کردن رجال تصوف به نفع استعمار برضد مسلمین میآورد و همچنین محمد فهر شقفه السوری در کتاب «فی التصوف» میگوید: ازجمله واجبات بر دوش ما و خدمات به تاریخ و واقعیت این است که نگذاریم این موضوع پوشیده بماند که حکومت فرانسه هنگام تسلط بر سوریه، از طریقتها و فرقههای تصوف موجود در آن کشور بهنام «تیجانیه» را پشتیبانی و حمایت کرده و عدهای از رهبران و شیوخ این طریقت را اجیر خود ساخته و با حمایت بسیار زیاد مالی سعی در بهوجود آمدن فرقهای طرفدار فرانسه بهنام مسلمین و در میان آنان را داشت، اما برادران مجاهد مغرب عربی، مردم مخلص را بیدار کرده و خطر فرقه تیجانیه را در میان آنان تفهیم کردند (زینو، بیتا: 40 تا 43).
فرقهسازی غرب نگاهی به تاریخ تصوف نشان میدهد که بیشتر فرقههای صوفیه در طول تاریخ توسط حکومتهای مخالف اسلام حمایت میشدند، ارتباط نزدیک سران صوفیه با حکومتهای وقت همچون بنیامیه و بنیعباس بر کسی پوشیده نیست، اما در دوران بعد نیز صوفیان از سوی حکومتهای جور حمایت زیادی شدند و حتی به گفته خود صوفیها اولین خانقاه بهدست امیری مسیحی در رمله شام ساخته شد؛ اما عجیبتر از همه، سالهای بین ۱۲۰۰ تا ۱۳۳۰ هجری قمری است."