خلاصة:
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه الگوهای سخت انضباطی و عملکرد خانواده با دشواری در تنظیم هیجانی در دانشجویان بود. طرح پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. نمونه تحقیق شامل ٢٢٥ دانشجو بود که به صورت نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ایی انتخاب شدند و ابزارهای پژوهش عبارت بود از پرسشنامه الگوهای سخت انضباطی پیرموری (١٩٧٧)، پرسشنامه عملکردخانواده اپشتاین ، بالدوین و بیشاب (١٩٨٣) و پرسشنامه دشواری در تنظیم هیجانی گراتز و رومر (٢٠٠٤). برای تحلیل داده ها از روش های آماری ضریب همبستگی ساده پیرسون و رگرسیون چندمتغیره استفاده شد. نتایج حاکی از آن بود که بین الگوهای سخت انضباطی پدر و مادر با دشواری در تنظیم هیجانی دانشجویان رابطه مثبت معناداری وجود داشت و بین عملکردخانواده ، با دشواری در تنظیم هیجانی دانشجویان رابطه منفی معناداری وجود داشت . همچنین نتایج رگرسیون نشان داد بین الگوهای سخت انضباطی مادر و پدر و عملکردخانواده با دشواری در تنظیم هیجانی دانشجویان رابطه چندگانه وجود دارد و الگوهای سخت انضباطی مادر بهترین پیش بینی کننده دشواری در تنظیم هیجانی دانشجویان بود.
ملخص الجهاز:
"فرزندان از طریق تعامل و درگیری با والدین به توسعه خود می پردازند و نحوه فرزندپروری والدین و سبک تربیتی آن ها نقش مهمی در سلامت هیجانی بازی می کند زیرا که نوع برخورد والدین می تواند تاثیر عمیقی بر نظام اخلاقی، اجتماعی و هیجانی فرزندان 1 - Thompson 2- lenta emotion regulation 3- Jigen & Larsen 4 - Zuskova 5- Nagasaka 6- Ewing & Campel 7- Melissa & Dorothy داشته باشد (گم و گروس ١، ٢٠١٤).
<رجوع شود به تصویر صفحه> همانطور که در قسمت «الف » جدول ٥ ملاحظه میشود، بر اساس نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون چندگانه به روش ورود، بین متغیرهای پیش بین الگوی سخت انضباطی پدر، مادر و عملکرد خانواده با دشواری در تنظیم هیجانی دانشجویان ضریب همبستگی چندگانه (٠٥٨=MR) وجود دارد و ١٨٢٧=F می باشد که در سطح ٠٠٠١&gt;P معنادار می باشد.
همچنین با توجه به نتایج مشخص شد، ضریب همبستگی عملکرد خانواده و دشواری در تنظیم هیجـانی دانشـجویان برابر ٠/١٥- =r می باشد که در سطح ٠/٠٢ معنادار می باشد؛ بـه عبـارت دیگـر، بـین عملکـرد خـانواده بـا دشـواری در تنظـیم هیجانی دانشجویان دانشجویان رابطه منفی معناداری وجود دارد.
نتیجـه بدسـت آمـده بـا تحقیقـات سندرسـون (٢٠١٧) کـه تعیـین کردنـد الگـوی انضباطی سخت پدر و مادر پیش بین معناداری بـرای دشـواری در تنظـیم هیجـانی هسـتند و بـا تحقیقـات سـکال و همکـاران (١٣٩١)، جیگین و لارسن (٢٠١٧)، ناگاساکاو (٢٠١٣) و کاچون (٢٠١٢) که نشان دادند عملکرد خـانواده بصـورت منفـی پـیش بین دشواری در تنظیم هیجانی است ، همسویی وجود دارد.
The Relationship between pattern hard discipline and family functioning with lenta emotion regulation of students Fariba Sheihk Ahmadi1, Fatemeh Sadat Marashian2 1MA in Psychology, Islamic Azad University, Ahvaz Branch."