خلاصة:
این مقاله پس از بررسی خلاصهای از ادبیات ترویج و اشاعه نوآوریهای مالی، با تاکید بر ابزارهای نوین مالی اسلامی، به روند انتشار نوآوریهای مالی اسلامی در بازار سرمایه ایران میپردازد و پس از تمرکز بر دستهبندی موانع ترویج و اشاعه ابزارهای نوین مالی اسلامی در بازار سرمایه ایران و ارائه برخی مصادیق مربوطه، براساس ادبیات موضوع پذیرش نوآوریها، تجربیات میدانی نگارنده، نحوه در نظر گرفتن رویکرد فقهی و نظرگاه شریعت در مورد ساختار، اجزاء و اثرات یک ابزار مالی نوین در بازار سرمایه را بررسی میکند. در این مقاله بر رویکرد طراحی بومی (تاسیسی) در نوآوریهای مالی اسلامی که کمتر مورد توجه دانشمندان و مدیران عملیاتی مالی اسلامی در ایران بوده است، تاکید شود. این رویکرد، تفاوتهایی با رویکرد رایج تطابق با شریعت در بازار سرمایه اسلامی ایران دارد، هر چند رفع تعارض فقهی ابزارهای مالی متعارف هم میتواند بخشی از این رویکرد باشد.
In this paper, after a quick review of a summary of the financial innovation diffusion literature, with an emphasis on modern Islamic financial instruments, we address the process of Islamic financial innovation diffusion in Iran's capital market, as well as focusing on the categorization of the barriers of promotion and diffusion of modern Islamic financial instruments with providing some relevant examples. Then, according to the literature of adopting innovations and the author's practical experiences, we examine how to consider the Islamic Jurisprudence and Sharia viewpoint on the structure, components, and effects of a new financial instrument in the capital market. In this paper, we have emphasized the local design or institutional approach in Islamic financial innovations which is paid less attention by Islamic financial scholars and financial operations managers. The presented approach has some differences from the current Sharia Compliance approach in Iran's Islamic capital market, although it may include methods of eliminating jurisprudential contradictions in conventional financial instruments.
ملخص الجهاز:
برخی معیارهای تشخیص موفقیت یا عدم آن در اشاعه و پذیرش نوآوریهایمالی اسلامی در جدول ذیل به بررسی برخی از معیارهای کاربردی و عملیاتی نشاندهنده موفقیت یا شکست اشاعه یک ابزار مالی نوین در بازار سرمایه مبتنیبر تحقیقات میدانی و کتابخانهای نگارنده، پرداخته شده است: جدول 2: معیارهای موفقیت و شکست در بررسی نوآوریهای مالی اسلامی منتشره (به تصویر صفحه مراجعه شود.
کیفیت و کمیت شبکه توزیع و تکنیکهای حرفهای بازاریابی ابزار جدید مالی اسلامی (Akaveyn, Frames &amp; White, 2001)؛ اعتقادات و باورهای مشتریان (B Ang &amp; Kumar, 2013)؛ ویژگیهای جمعیت شناختی؛ اعم از سن و سال و میزان تحصیلات مشتریان بالقوه (Frames &amp; White, 2009)، (Buffondy &amp; Lucy, 2006)؛ استفاده از پتانسیلهای پذیرندگان<EndNote No="63" Text=" Adopters"/> نوآوری مالی اسلامی؛ نظام تصمیمگیری و سیاستگذاری غیر بوروکراتیک؛ تمرکز بر نیازهای واقعی اقتصادی؛ دسترسی به کانالهای ارتباطات فردی و اطلاعات تخصصی(Onjo &amp; Ginkouk Lee, 2000)؛ درجه باز بودن تجاری و مالی کشور (B Ang &amp; Kumar, 2013)؛ بسترهای فناوری اطلاعات، میزان تجربه استفاده از فناوریهای جدید و یا ارتباط با اینترنت؛ چگونگی پذیرش ابزار مالی اسلامی توسط مشتریان(Lee, Won &amp; Choman, 2004): (به تصویر صفحه مراجعه شود.
<EndNote No="76" Text=" این مسأله در خیلی از مقالات پژوهشی بهعنوان عامل تأثیرگذار بر پذیرندگان متأخر و طولانی شدن اشاعه ابزارهای مالی نوین نامبرده شده است.